Lärarstudentbloggen

Här bloggar lärarstudenter om livet som student och framtidens skola

Visa rutor

Mässan i Göteborg!

För över ett år sedan fick jag frågan om jag ville jobba som studentambassadör. Jag tackade självklart ja och fick åka som första resa till Stockholm. Sen dess har jag varit på diverse högskolemässor och arbetat. Jobbet som studentambassadör handlar om att rekrytera nya studenter. Vi står på hösten på stora mässor i Göteborg, Stockholm och Malmö. På våren åker vi till mindre städer runt om i hela Sverige. Vi jobbar även på Öppet hus, och andra informationsdagar. I år stod jag inte tillsammans med Campus Helsingborg utan med min kår, humanistiska och teologiska kåren. I Lund finns det olika kårer som alla innehåller olika program och kurser. Vår kår innehåller bland annat språk, litteratur, präst, journalist, bibliotekarie och såklart lärare för att bara nämna några saker. 

Jag kom upp till Göteborgs i onsdags kväll, checkade tillsammans med de ca 25 andra från Lund som också skulle jobba på mässan. På mitt rum möttes jag av en kingsize säng och utsikt över Liseberg, korsvägen och Universeum.
bild 2
bild 3
Första bilden är tagen utanför Gothia och den andra är tagen från översta våningen. 

Torsdagen innebar mässjobb 10-16, vilket innebär att hela mässhallen är full av utställare, allt från de största universiteten till försvarsmakten och små folkhögskolor. Många delar ut roliga saker så som väskor, pennor, strumpor och godis. Lund universitet hade en stort och väldigt snygg monter. Vi delade sida med blivande samhällsvetande, piloterna och juristerna. På mässan pratar man med otroligt många ungdomar som ibland precis vet vad de vill göra och utbilda sig till, men även med de som är osäkra. Jag brukar ge rådet att inte stressa upp sig. Att kanske ta ett sabbatsår med jobb och resande. Eller så föreslår jag en rolig kurs i Lund för att testa på studentlivet. Jag kan prata om många olika karriärsvägar, kurser, program, kombinationer och vägar, vilket är väldigt roligt! Ibland kan man hjälpa någon att hitta sin drömutbildning och ibland kommer någon som vill bli lärare! Då skiner hela jag upp lite extra och börjar med stor entusiasm att berätta om utbildningen och yrket. Om någon av er hitta hit, kan ni inte skriva till mig då? Det vore så roligt! 😀

På fredagskvällen efter mässan hade Chalmers bjudit in oss till middag i deras kårhus. Det var väldigt mysigt! Efter det tittade vi studentambassadörer på fotbollen och till sist gick vi tillbaka till hotellet och åkte upp till översta våningen och blickade ut över Göteborg. En mycket bra dag (förutom matchresultatet då!)

Lördagen bestod också av mässjobb med vid det laget trötta fötter. På kvällen var det dax  att åka hem, men innan mässan så återstod resan sista hotellfrukost!
bild 4
Pannkakor med grädde, sylt och sirap! Plus en liten kärleksmums 🙂

Nu är det söndag och veckan ska kickas igång i morgon. Då är det C-uppsats, matlådor, kårrepresentation och På spåret premiär. Inte lika lyxigt som gothia, men jag tycker personligt att hemma är bäst!

bild 1
På plats på mässan. 

november 17, 2013

Inlägget postades i

Studentambassadör

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Bergman & Lagerlöf

Som jag nämnt tidigare har det jag studerar här borta inte alltid rakt igenom fokus på Island eller Norden. Eftersom jag skulle läst svenska den här terminen om jag stannat hemma, är det ju absolut på sin plats att försöka få med sig så mycket relevant kunskap i just det ämnet från min utlandsvistelse. Därmed inte sagt att någon av kurserna skulle vara bortkastad eller att jag valt dem bara av rent intresse – tvärt emot har jag ju faktiskt gjort flera upptäckter som senare skulle kunna användas i svenskundervisningen där hemma. Dessutom har jag faktiskt valt att styra det jag kan, inte bara här borta utan egentligen alltid i mina studier, för att bredda min repertoar så mycket det går innan jag väl står framför mina elever.

En av kurserna heter som bekant Ingmar Bergman – fadersupprorets filmer, vilket låter ganska starkt. Men det är ju precis vad hans verk också är, och det har jag definitivt fått en bättre bild av under de senaste månaderna. Sammanlagt har vi sett på och noggrant diskuterat fem av hans mest kända filmer från 50- och 60-talen – Det sjunde inseglet, Jungfrukällan, Såsom i en spegel, Nattvardsgästerna samt Tystnaden. Eftersom min generation generellt inte vet särskilt mycket om Ingmar Bergman, än mindre kommit i kontakt med hans produktioner, har detta gett mig många nya intressanta infallsvinklar. Lägger man till läsandet av hans självbiografi Laterna Magica, vilket vi också gjort, får man helt plötsligt en ganska god bild av hur mycket han betydde för Sverige. Den här veckan skriver vi klart en avslutande uppsats, där jag valt att göra en lite djupare analys av hans relation till död och lidande i sina filmer.

Den andra kursen som tillhandahållit värdefulla resurser för en blivande svensklärare är Modern nordisk litteratur, vilken fokuserar på dels det så kallade moderna genombrottet i Norden under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet, dels det uppsving nordiska författare fått rent internationellt det senaste årtiondet. I den avslutande uppsatsen skriver jag om hur man kan använda det nordiska perspektivet i respektive lands modersmålsundervisning, med Nordiska rådets litteraturpriser som central punkt. Redan imorgon ska jag dock göra en annan, kortare presentation. Då är det vår kära Selma Lagerlöf som får stiga ut i rampljuset och låta några av sina verk diskuteras. De senaste veckorna har jag läst klassiker som Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige, Kejsarn av Portugallien och Gösta Berlings saga, vilka samtliga ger bevis för hennes storhet och varför hon också tilldelades Nobelpriset i litteratur. Även om det kanske inte är de mest fartfyllda böckerna man kan använda i sin undervisning, är de tveklöst en ovärderlig källa för svenskt språk och historia.

 

 

 

 

 

 

 

 

november 14, 2013

Inlägget postades i

Svenska Utbytesstudier

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Att läsa eller inte läsa?

I dagens samhälle finns det så mycket som lockar mer än att läsa böcker. Tv- och dataspel, filmer, klipp på youtube och musik för att bara nämna något. Det går fort, mycket händer. En låt kan få dig på 3 minuter att komma in i sinnesstämning. Att bli helt uppfylld av glädje eller utmärglad av sorg. En film kan ta dig igenom ett längre händelseförlopp på några få timmar. Du kan få följa hela Benjamin Burtons liv, uppleva ett helt världskrig eller komma från verkligheten till Hogwarts. Ungdomar idag blir mer och mer rastlösa och enkelt uttråkade. Bara häromdagen hörde jag om en treåring som inte kollade på Bolibompa på SVT1 utan som tittade på sin pappas iPad och kunde spela förbi precis de avsnitt som hon inte ville se. Så fort det blev tråkigt så spolade hon.

935998_10151784146902620_2016828608_n
I mitt lilla bibliotek finns det mycket att välja mellan. Allt från Femtio nyanser, The Hobbit och Röda rummet.

Så, varför och hur ska vi då få barn och ungdomar att läsa? Jag tror såhär:

1. Du får en väldigt rik innehållsvärld som du själv bygger upp. En karaktär i en bok kan vara mycket skickligt beskriven men det är upp till läsaren att ge denne en gestaltning i sitt eget inre. Du övar alltså upp din fantasi.

2. Du fullföljer något. Barn och ungdomar behöver känna att de har uppnått saker och ting. Här är böcker ett bra exempel på hur elever i olika grader i sin läsutveckling kan känna sig stolta över den boken som de har tagit sig igenom. Någon kanske tog sig igenom Bert, en annan Dostojevskij. Det är resan i boken och stoltheten att nå sista sidan som är det fina.

3. Träna upp sin läsförmåga. Kanske inte roligaste argumentet för eleverna, men ändå något viktigt. Att läsa och kunna ta tills sig olika textmängder är en viktig del av högre studier och även inom arbetslivet underlättar det att ha läsvana.

4. Alla böcker räknas! Skit i fin eller ful litteratur. Hitta en bok som du tror passar elevens intressen. Sen att det inte är Austen eller Strindberg spelar enligt mig någon roll. Ge dem en deckare, fantasy, sci-fi eller en chic-lit. Visa dem att världen i en bok kan vara underhållande och helt oemotståndlig. Locka fram det.

5. Dela in läsningen i steg. Ett kapitel i veckan eller vad som passar bäst. För loggbok, både över innehållet och de egna tankarna och känslorna. Följ upp läsningsprocessen under dess gång.

6. Beröm!

Så svaret på inläggets överskrift blir självklart ”LÄSA!” 😀

Ps. Snart är det sittning! På fredag är det sista anmälningsdagen!
1394784_10151742662156889_144890063_n
Kram från en glad ordförande, som på bilden har lagat middag till sin underbara viceordförande Amalia!

november 10, 2013

Inlägget postades i

Campus Helsingborg Historia Svenska

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

En kort resa till Lyon

Hej lärarstudenter!

Som vanligt är det fullt upp på Campus för mig. Men här om veckan tog jag faktiskt och åkte till Frankrike. Veckan innan grammatiktentan hade vi inte så mycket i skolan, så då åkte jag och hälsade på min pappa som precis flyttat till Lyon.

Det är fantastiskt att vara ute och resa och insupa atmosfären och historien från en annan plats. Lyon har en väldigt intressant historia, men gamla romerska lämningar att besöka, katedraler vars äldsta delar är från 150-talet (!) och en fantastisk kyrka byggd 1870 av privata investerare och är fylld med nationalromantisk mosaik.

IMG_2831
Romerska lämningar i Lyon

Är ni ute och reser se alltid till att få en historisk bakgrund av platsen ni besöker, det gör det hela så mycket roligare! Det är självklart problematiskt att resa när man studerar, det finns helt enkelt inte tid till det. Jag hade tur denna gång att kunna åka iväg, men det blev en hel del plugg under resans gång för att inte hamna efter. Men får man chansen att resa så ta den! Det ger en så mycket att se världen och andra platser. På tal om andra platser ska jag även till Japan med min kör 2015, då kan vi snacka mycket historia och kulturella upplevelser!

IMG_2884
1800-tals mosaik

Men till dess får jag resa genom litteraturen. Nu efter grammatikkursen börjar första kursen i litteraturhistoria, och så mycket vi har att läsa! Helt galet! Så ny får jag sluta skriva och ta mig an lite Pappa Goriot.

november 8, 2013

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Språken omkring mig

När man drar iväg och studerar i ett annat land som jag nu gör, kommer man ju också helt naturligt i kontakt med en mängd olika språk. Inte för att det behöver nämnas, men engelskan är ju förstås det som oftast sammanbinder människor när man ska försöka nå varandra över barriärerna. Detta kanske mest för att det blir enklare och smidigare än att försöka stappla sig fram på det lilla man eventuellt kan av samtalspartnerns modersmål, men också för att mötesplatsen är ganska neutral. Vi utbytesstudenter befinner ju oss i ett nytt land med ett nytt språk, och för vissa är det också en helt annorlunda kultur. Dessutom får vi ju all viktig information vi behöver på engelska, och de flesta kurser hålls också på detta språk. Men detta hindrar oss naturligtvis inte från att emellanåt lära av varandra eller tillsammans försöka mötas på gästlandets egna tungomål.

Redan innan jag kom till Island gick jag med i en facebook-grupp avsedd för oss som gör utbytesstudier vid Háskóli Íslands under en eller två terminer. Från första dagen började folk genom detta forum leta bostad, diskutera vad man borde packa och fråga sig fram efter reskamrater till utflykter antingen innan eller under terminens gång. I början blandades alla möjliga språk, kanske för att man ville hitta landsmän att knyta kontakt med, men snart begränsades detta av de ansvariga och alla återgick till kommunikation på engelska. Den här underbara blandningen av språkbruk lever såklart vidare utanför facebook, och inte minst när vi samlas för pubrundor, fotbollstittande eller andra sociala aktiviteter händer det att man får höra lite finska, tyska eller spanska mitt i gruppen. Som lingvistikintresserad är denna mångfald såklart en av de härligaste sakerna med att ha gett sig ut såhär!

Några gånger tidigare här på bloggen har jag nog nämnt den samhörighet som jag och andra skandinaver funnit här borta. Jag visste sedan innan att det är ett ganska vanligt fenomen i utlandet, att svenskar, danskar och norrmän söker sig till varandra, och att man tack vare det upptäcker saker som man kanske inte gör så lätt där hemma. Som jag skrivit ovan är det naturligtvis inte så att vi bara håller oss till vår lilla grupp, men ibland är det på något sätt extra härligt att hålla samman som skandinaver. Förutom gemenskapen tycker jag ju, återigen, att det här med språken är vad som intresserar mig mest. På hemmaplan kommer man förstås i kontakt med både norska och danska med jämna mellanrum, men varken så mycket eller på de sätt som man skulle önska. Här borta, på denna neutrala arena, skapar man väldigt lätt nya perspektiv på Skandinavien och dess helhet, men framför allt får man oerhört nyttig träning i sina grannländers språk. Först nu inser jag dessutom hur viktigt det är att vi fortsätter bygga vidare på våra samarbeten och likheter, vilket som ni tidigare läst också inspirerat mig till vidare arbete inom området.

november 8, 2013

Inlägget postades i

Studentbostad Utbytesstudier

Kommentarer

2 Kommentarer Lämna en kommentar

Háskóli Íslands

Efter mitt senaste inlägg om Nordens hus slog det mig att jag tidigare faktiskt inte heller presenterat universitetet jag går på något vidare. Förvisso laddade jag upp två bilder av skolan och berättade lite om de första dagarna på plats i inlägget Introduktionsdagarmen det är ju två månader sedan dess. Nu har jag hunnit studera här ett tag och därmed fått en hel del intryck av både lärosätet och annat studierelaterat.

Till skillnad från våra universitet och högskolor hemma på fastlandet är Háskóli Íslands, som är landets äldsta högre utbildningsanstalt, inte äldre än lite drygt 100 år. Det beror säkert främst på att landet tillhörde Danmark fram till mitten av 1900-talet och att islänningar helt enkelt fick åka dit och studera istället. Men bara för att stället inte har lika många år på nacken betyder det såklart inte att studentlivet nödvändigtvis måste vara sämre. Som utbytesstudent får man väl tyvärr inte se och uppleva allt som planeras för de inhemska studenterna, eftersom vi har vår egna lilla organisation, ESN (Erasmus Student Network), vilka anordnar en mängd olika evenemang för oss med jämna mellanrum. Det är dock inte det minsta ovanligt att se isländska studenter i olika festligheter och upptåg i skolans omgivning, så trots sin blygsamma storlek verkar skolan och dess föreningar absolut kunna erbjuda mycket.

Det mesta på universitetsområdet är dock naturligtvis tillgängligt för alla studenter, och det är vi väldigt glada för. Förutom att de flesta byggnader är ljusa och inbjudande känns det också riktigt bra att ha så många olika saker nära till hands, som studentpub, bokhandel och ett enormt bibliotek precis i knutarna på varandra. Puben, som heter Stúdentakjallarin, nämnde jag redan i första inlägget, men har nu hunnit gå dit ett antal gånger sedan dess. Det fungerar som en riktigt härlig mötesplats och har öppet från lunchtid till sen kväll, så tillgången till prisvärd mat, alkohol och fika är definitivt generös. Bokhandeln på skolan säljer all möjlig litteratur, från fantasy, Sci-Fi och manga till atlas, lexikon och avhandlingar om det politiska läget i Kina. Ibland när jag väntar på att lektion ska börja brukar jag promenera runt här och önska mig intressanta böcker att någon gång i framtiden läsa. Biblioteket är naturligtvis en fantastiskt tillgång också, även om jag inte tagit hjälp så hemskt mycket. Det är ju Nordens hus som är mitt plejs…

I övrigt är det förstås väldigt mycket som påminner om våra lärosäten där hemma. Folk sitter och pluggar utspridda på alla möjliga tänkbara ställen, omgärdade av tomma pappmuggar. Professorerna är precis lika vimsiga som var som helst annars. Lektionsuppläggen är ungefär desamma som man är van vid, med undantaget att det ibland är något mer fokus på diskussioner och presentationer än rena föreläsningar. Kort och gott känner man sig ganska hemma, förutom att allting av någon anledning verkar bli snäppet mer intressant och spännande när man studerar utomlands.

IMG_0664_01

Fin utsikt från en gångbro jag går över på väg till skolan.
Här ser man både den grå klumpen till huvudbyggnad och Nordens hus.

IMG_0636_01

Universitetsbiblioteket.

IMG_0731_01

Inne på Háskólatorg, där det finns både
bokhandel, café och studentservice av olika slag.

IMG_0749_01

Byggnaden Askja, som ligger granne med
Nordens hus och där jag har en eller två lektioner varje vecka.
(Norskan Jenny råkade också komma med på bild)

IMG_0757_01

Stúdentakjallarin.

IMG_0773_01

Háskólabíó, en av stadens största
biografer, där salongerna används för
lektionsundervisning om dagarna. Smart!

oktober 31, 2013

Inlägget postades i

Utbytesstudier

Kommentarer

1 Kommentar Lämna en kommentar

Nordens hus

Eftersom jag vid det här laget har hunnit nämna Nordens hus i Reykjavík vid namn några gånger, tänkte jag att det kunde vara på sin plats med en kortare presentation av stället. Till att börja med kan jag ju berätta att motsvarigheter finns både på Grönland, Åland och Färöarna (där jag gjorde ett besök när jag var i Torshamn) samt i Finland. Syftet med dessa institut är i första hand att sprida kunskap om Norden och nordisk kultur i respektive land, men fungerar också på sina ställen som utställnings- eller konsertlokal åt konstnärer och artister, och då inte bara nordiska. Det arrangeras också en mängd olika seminarier, föredrag och kulturella evenemang, riktade till både barn och vuxna. Efter att ha sett både Islands och Färöarnas hus känner jag mig smått avundsjuk och undrar varför det inte finns något liknande hemma i Sverige. Enligt Riksdagens hemsida lades det dock en motion för bara några veckor sedan om att upprätta ett institut av det här slaget, så vi får väl hålla tummarna!

Nordens hus, eller Norræna húsið som det heter på isländska, i Reykjavík öppnades redan 1968 och ligger fint placerat mitt i området vid Háskóli Íslands. I huset ryms både en ordentlig föreläsningssal, en restaurang som serverar typiskt nordiska rätter, ett bibliotek fyllt med böcker skrivna av nordiska författare, samt en hel del kontor, där bl.a. de nordiska lektorerna vid universitetet sitter. Byggnaden är med andra ord mycket trevlig och lockar ständigt mängder av arrangörer bakom olika evenemang – man ser någonting nytt där nästan varje vecka. I biblioteket har jag redan hunnit tillbringa en hel del tid och går nästan alltid dit för att sitta och plugga ostört (bortsett från när man hamnar i trevliga diskussioner med någon annan lingvistikintresserad själ). Nordens hus är alltså definitivt ett av mina favoritställen att hänga på, men också en klar rekommendation för turister som vill uppleva lite härlig arkitektur (Alvar Aalto) eller bara smaka nordiskt på olika sätt. För mer information eller bilder, gå in på www.nordice.is eller googla ”norræna húsið”!

Uppdatering! – Just denna eftermiddag har varit väldigt klar och solig, så jag lyckades få till några bättre bilder mellan lektionerna.

IMG_0671_01

IMG_0700_01

IMG_0554_01 IMG_0594_01

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Norraena-husid-vetur-small

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Lånad från husets hemsida —>)

 

 

oktober 25, 2013

Inlägget postades i

Utbytesstudier

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Den skrivande studenten

Som jag nämnt tidigare är upplägget hos de olika kurserna här på Island lite annorlunda från de där hemma. Istället för att dela upp terminen i moduler eller delkurser, som (för det mesta) klaras av en i taget och avslutas ungefär samtidigt som nästa börjar, läser vi här samtliga kurser parallellt med varandra. Eftersom arbetsbördan naturligtvis varierar mellan de olika ämnena, blir ju också fördelningen av tidsåtgång lite ojämn. De två lite större uppsatserna jag ska skriva behöver med andra ord inte vara inne förrän i december, även om jag kontinuerligt arbetar med förberedelser och materialinsamling. I de andra kurserna har vi bara några enstaka rapporter som lämnas in med jämna mellanrum, så i det stora hela är den skriftliga arbetsbördan inte så tung för tillfället, istället är det desto mer att läsa. För att inte låta fingermusklerna och skrivförmågan stagnera helt försöker jag däremot hålla igång dessa på olika sätt.

Det viktigaste och kanske mest givande har oväntat nog varit bloggandet. Förutom arbetet med den här sidan skriver jag också på en egen, lite mer personlig variant, och som av naturliga skäl sträcker sig lite längre bort än det som bara relaterar till lärarstudierna och min utbytestermin. Genom detta får man inte bara en chans att öva på sin berättarförmåga och på att skriva korrekt och läsbart, man lär också känna sig själv på ett sätt. Detsamma gäller faktiskt för min andra form av terapi, nämligen författarskapet. För tillfället skriver jag på en novellsamling, där berättelserna har ett gemensamt tema, men är uppdelade i lite olika stilar. Varför jag inte efter alla år med mitt hobbyförfattande kommit igång på riktigt förrän nu, när jag sitter utomlands, förstår jag inte. Det måste helt enkelt ha med det oerhört inspirerande landskapet här på Island att göra. Befriande är det i alla fall, och såklart god övning av min kreativa förmåga förstås!

På tal om Island vill jag avslutningsvis bjuda på två saker härifrån. Det första är tips på en oerhört bra bok jag läste härom dagen, från en av landets största moderna författare, Sjón (eller Sigurjón Birgir Sigurðsson). Skugga-Baldur heter verket – man behöll det isländska namnet i den svenska översättningen – och är en kortroman som utspelar sig på Island under andra halvan av 1800-talet. Den vann Nordiska rådets litteraturpris år 2005, vilket jag absolut kan förstå – en finare och mer poetisk berättelse var det länge sen jag läste. Finns både på LUs bibliotek och billigt i bokhandeln! Den andra gåvan är egentligen inte mer än ytterligare en naturbild, men jag kan inte få nog av bevis på hur vackert detta land är. Denna vy kan man få från en parallellgata till den jag bor på, så storslagenheten är som flera gånger tidigare nämnt inte långt borta. Och just det, trots det korta avståndet till berget Esja i bakgrunden har jag fortfarande inte efter mer än 2½ månaders vistelse i landet fått till ett besök dit än…

IMG_0576_01

oktober 22, 2013

Inlägget postades i

Utbytesstudier

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Varför jag är fackligt aktiv

För mig är det en självklarhet att vara med i facket under studietiden (och självklart även sen ute i arbetslivet.) I helgen var jag och fem andra studenter från Campus på en facklig engagerarkurs i Örebro tillsammans med andra lärarstudenter från hela Sverige.

IMG_2652
Glada helsingborsstudenter byter tåg i Mjölby.

Jag fick gå på en vidareutbildning under helgen då jag varit aktiv i snart ett år (blev aktiv på motsvarande kurs förra året faktiskt). De andra fick gå en facklig grundkurs, diskutera kärnfrågor för facket gällande skolpolitiken och lära sig hur organisationen fungerar. Jag fick möte andra aktiva, prata om vilka aktiviteter man som lokalförening kan ha på skolorna, hur vi som lokalföreningar kan diva vissa frågor osv. Jag har med mig en mängd idéer där ifrån. Redan i höst kommer vi ha en gästföreläsning om konflikthantering i skolan, och en teaterworkshop. De andra kommer vi försöka förverkliga till vårterminen.

IMG_2662
Vi bodde på hotel, och  det bjöds på fantastisk lunchbuffé.

Jag fick även sitta och prata med en fackligt aktiv lärare, som gav oss riktigt goda tipps inför framtida löneförhandling, ingångslön och hur man själv kan arbeta för att inte utsättas för arbetsbelastning när vi väl kommer ut på skolorna. Många riktigt goda tips som det är svårt att få på annat sätt än genom facket!

Genom att vara aktiv fackligt får man ta del av så många utbildningar och kurser, som lär en så mycket mer om de problem och konflikter man kan möte i vårt framtida arbete samt hur man kan förbereda sig eller arbeta med problemen när de uppstår. Denna kunskap är ovärderlig. Facket anordnar även många andra kurser som vi som framtida lärare har användning för. Under helgen fick vi både träffa en jurist som pratade om vilka lagar som gäller i skolan och dess miljö, med tips om vad man ska tänka på, samt en föreläsning om normkritik, även den med konkreta tips. Summan av kardemumman är att för mig är facket en självklar del av utbildningen för mig, så lärorikt och framförallt så viktigt.

IMG_2694
Juristen som berättar om vad som är lärarens ansvar i skolan.

Vi brukar säga att den perfekta lärarutbildningen, som har med allt som en lärare behöver, skulle behöva vara mins 10 år. Så tyvärr kan vi inte få med allt på en 5-årig lärarutbildningen även om vår utbildning i sig är bra och fylld av intressanta moment. Därför tycket jag det är viktigt att ta chansen att vidareutbilda sig vid sidan om. En gästföreläsning här, en kurs där. Och framförallt är det viktigt när man kommer ut i arbetslivet att veta vad ens rättigheter är, och våga stå på sig. Det blir betydligt lättare om man sen tidigare både har god kontakt med facket. Och så är det ju så roligt också.

IMG_2670
Maria, Emilia och Johanna hoppar av glädje.

oktober 16, 2013

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

1 Kommentar Lämna en kommentar

Norrsken

Vid det här laget har nog de flesta fått en ganska god bild av hur naturskönt Island är. Många av er som läser detta har till och med sett det med egna ögon, andra får förlita sig på foton och berättelser. Jag kan inte göra mer än att lägga min röst till de som hänförts av dess skönhet och försäkra er om att denna ö definitivt är en av de mest magiska platserna i världen. Det enda man skulle kunna klaga på hos Moder Natur är väl i så fall vädret. Allt som oftast, och framför allt nu mitt i hösten, är himlen molntäckt och släpper med (o)jämna mellanrum ner lite regn över oss stackars människor. Men hon kan också vara väldigt snäll mot Island, åtminstone vissa dagar. Igår bjöd vår kära moder nämligen på ett mycket spektakulärt norrsken, tätt svävandes och lekandes ovanför våra huvuden. För en sydskandinav som jag är detta såklart oerhört mäktigt, framför allt med tanke på att detta var första gången någonsin jag fick uppleva det!

DSC01342

 

 

Tyvärr äger jag inget bättre än
en liten ostadig kompaktkamera. Men
det är ett bildbevis i alla fall!

 

 

 

 

Den här veckan är det s.k. projekt week på min fakultet, vilket betyder att jag inte har några föreläsningar den här veckan och förväntas arbeta med mina uppsatser och andra inlämningar istället. Eller jo, jag har en föreläsning som ströks härom veckan och blir av nu på fredag mellan 15 och 17.20. Fin tid va? I vilket fall tycker jag att den här idén med projektvecka är ganska god, framför allt om man kanske känner sig lite stressad över att hinna med allt. Dessutom är ju som sagt terminerna mycket kortare här på Island (min sista föreläsning är i slutet av november, sen är det inlämningar och tentor i december), så pressen blir säkert mycket större inom en del ämnen.

I övrigt fortsätter vi utbytesstudenter att hitta varandra på olika sätt och hänga samman. Av någon anledning blir det mycket skandinaviskt umgänge, det är säkert en effekt som inträffar på många ställen ute i världen. Fler än en gång har vi förenats i fotbollens tecken, som i fredagens kvalspelande när Sverige tog sig vidare och Danmark åkte ut, eller som nu ikväll när Norge möter Island. I torsdags var vi dessutom runt 15 pers som gick ut tillsammans och spisade på ett av den här stadens alla otaliga USA-inspirerade hamburgerhak . Med andra ord, slutsatsen jag dragit om maten här borta är alltså att burgare är Islands nationalrätt, inte fisk!

oktober 15, 2013

Inlägget postades i

Utbytesstudier

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Full fart framåt

Hej i höstvimlet!

För mig är det verkligen ett vimmel just nu. Jag går en teori och metodkurs i historia samtidigt som jag arbetar med min C-uppsats. Det gäller att börja i tid och jag som ska intervjua lärare behöver ha mina intervjuer klara innan min nuvarande kurs är slut. Detta för att jag ska kunna koncentrera mig på att skriva uppsatsen helt och hållet sen.

Så vad har jag gjort sen sist?

1. Landsarkivet i Lund.  Jag blir alltid lite som ett barn på arkiven, man får inte springa, skrika eller röra så många saker. Det är så roligt att få se alla gamla böcker och få höra historierna de kan berätta. Vår guide berättade bland annat om straffböckerna som finns. Det kan man läsa om personen som begått brottet, om straffet och så vidare. Ett brott som fascinerade mig mycket var ett om en så kallad änglamakerska. Det låter konstigt nog som ett fint ord, men innebörden är mycket mörk. Det bodde en kvinna i Helsingborg som tog emot barn till sig för en billig peng. För på den tiden fanns det många fattiga barn som hade föräldrar som inte kunde ta hand om dem. Då kunde andra personer (för en så liten peng som möjligt i gengäld) ta emot barn. Detta gjorde kvinnan från Helsingborg. Tyvärr så dog flera av barnen, men kvinnan sa alltid att de hade fallit, blivit sjuka eller liknande. Inte förrän vid det åttonde dödsfallet så uppdagades det att hon var en änglamakerska. Hon tog livet av barn för att de var födda utanför äktenskapet. Det var en synd på den tiden. Om jag inte minns fel så blev hon dömd till dödsstraff. Nog med historielektion!

BÖCKER!
Vi göttade ner oss i gamla böcker på Landsarktivet!
roliga namn
Läs den tredje uppifrån. Detta är vad en piga döpte sin son till. Jag fick mig i alla fall ett gott skratt. Vilken fantasi!

2. Höll i en egen historielektion. Som examination till delkurs 1 så skulle vi förbereda en lektion. Många av oss var nervösa, vissa darrade på rösten, andra kom av sig och så vidare. vi behöver träna på att lära ut, stå inför klasser och att uttrycka oss, så detta var en mycket uppskattad examinationsform. Jag talade om min mormors barndom och höll i en liten introduktion till källkritik. Det gick bra, förutom att jag glömde halva min presentation, haha! Men övning ger färdighet!
mormor
Min mormor utanför sitt hus på 1940 talet, som jag pratade om under min egen historielektion.

3. Förbereder inför första U-rådsmötet. Nästa vecka är det mitt första officiella möte med ämneslärarstudenterna vid Campus Helsingborg. Vi kommer diskutera utbildningen, ämnena, sittningen och mycket annat. Det kommer även att bjudas på fika så missa inte denna chansen att påverka din utbildning. Jag kanske ser snäll ut, men när det gäller vår utbildning så är jag tuff! Vi är värda det bästa, för vi vill utbilda oss till lärare. Världens viktigaste yrke.

4. Campus Open som går av stapeln 15 november har i år bjudit in Dick Harrison! Ett stort namn i våra kretsar och för de flesta kanske. Jag hejade stenhårt på honom i På spåret! (Fast också på Eric och Martina Haag…)

dickL
Dick Harrison älskar att klä ut sig, undrar om han kommer göra det på vår föreläsning?!

på torsdag sitter jag på kontoret, så sväng förbi vettja!

Det var allt för denna gången!
Vi hörs!
/ Er tillgivna ordförande

oktober 8, 2013

Inlägget postades i

Campus Helsingborg Historia

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Egen egentid

 

Vet ni vad jag älskar med att börja senare än åtta på dagarna. Det är inte att kunna sova länge på morgnarna, det gör jag på helgen.  Utan det är tiden man får för sig själv i klassrummet innan rushen kommer. Att sitta och samla tankarna, titta lite i litteraturen för att få en idé om vad dagens föreläsningar kommer att erbjuda. Jag kör min dotter till skolan varje dag, därför får jag den tiden per automatik. Lite grann som en påtvingad egentid. En viss oxymoron i det. Ungefär som dumsnäll och jätteliten. Påtvingad egentid. I media  står det jämt om hur vi är alldeles för dåliga på att ta oss egentid. Men är inte all tid egentligen vår egen tid och det handlar endast om vad vi gör på den.

Jag kör min dotter överallt och ibland känner man sig lite som en privatchaufför. Hon har en hel del aktiviteter på lite olika håll runt om Helsingborg så det blir en hel del åkande. Kommentaren, ”du är en sån snäll mamma” figurerar ofta. Och,”oj vad du ställer upp jämt.” Men det är ju inte det det handlar om. Det är fortfarande min egentid eller min egen tid som jag väljer att göra just det för och tillsammans med henne.

Det ger ju dessutom en hel del annorlunda platser att sitta och läsa på. En del helt underbart stimulerande som Dunkers Kulturhus med en fantastisk havsutsikt. Eller en kyrkbänk i en kall kyrka. Eller i en sal full av sjungande, pratande, myror-i-byxorna och uppspelta ungar. Den sista är en riktig utmaning, men man lär sig. Numer behöver jag inte ens mina gröna hörselkåpor. Koncentrationen har hittat en plats även hos mig. Tacksamhet!

bild (20)

Framförallt var det extra roligt nu i förra veckan när de stora kryssningsfartygen la till i hamnen. Jag satt med mina böcker och försökte läsa på Dunkers, men helt automatiskt stannade jag upp i läsningen när all amerikanska omringade mig. Fick dessutom sällskap vid mitt bord av ett äldre par från Texas. De började samspråka med mig när jag tittade upp och log mot dem. Kanske var det ett vänligt och inbjudande-till-samtal-leende jag gav dem, det blir ju lätt så när någon pratar ett språk man är intresserad av. Vi hade ett otroligt trevligt samtal om ditten och datten och de frågade mig hur länge Dunkers hade öppet på dagarna. Lite ringrostig har man blivit nu när man varit ifrån engelskan i över ett år i undervisningen,så visst var det smickrande när de kommenterade hur bra engelska jag pratade. Jag svarade dem så gott jag kunde på Dunkers öppettider och förklarade vänligt att ”I think the excursions are open until six.” De log vänligt och vårt samtal flöt på. Plötsligt mitt i en mening kom jag på: Men herregud utställning heter ju exhibition inte excursion. Excursion betyder utflykt. Jag brast ut i det samtidigt som jag började skratta. Överraskade av mitt spontana utrop skrattade de också. Ett hjärtligt skratt! När de gick tackade de hjärtligt för pratstunden och sa att de verkligen hoppades att vi skulle återses.

Påtvingad egentid är inte så dumt i alla fall.

När jag påbörjade detta inlägg i morse satt jag i ett tomt klassrum och njöt av min egentid. Fast skall villigt erkännas att jag blev väldigt glad när mina klasskompisar dök upp. Mötet med andra är det som gör egentiden så speciell.

Nu sitter jag här igen och blickar ut över hamnen i Helsingborg och väntar på min dotter. Njuter av solens strålar genom fönstret och iakttar, tittar upp då och då med ett vänligt leende mot de som går förbi. För även om min egentid är min egen tid är den alltid roligare att dela med andra!

Ha det bäst

Petra

 

Citatet:

Den mest bortkastade av dagar är den utan skratt. (Nicolas-Sébastien Roch de Chamfort)

 

oktober 8, 2013

Inlägget postades i

Studera med barn

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg