Vi som skriver

Ämneslärarutbildning med inriktning mot gymnasiet. Ämnen: Svenska och Engelska

Oskar Wahldén, 22 år.

Hej, mitt namn är Oskar och för snart två år sen så tog jag klivet in i lärarutbildningens fantastiska värld! Läraryrket var en karriär jag fick upp ögonen för på grund av min förkärlek till att helt enkelt lära mig nya saker och på grund av ett långt led av fantastiska pedagoger som påverkat mig, både innanför och utanför skolans väggar.

Vägen till de ämnen jag nu studerar var inte helt rak. När jag först sökte in hoppades jag på att ha kombinationen Samhälle-Historia, två ämnen som då såsom nu ligger mig varmt om hjärtat, men det fick bli något annat eftersom de inte fanns som ingångsämne, så kom jag in på Engelskan. Sen efter ett års språkpluggande så insåg jag att det hade varit givande, och utmanande, att välja ett till språk. När valet av det andra ämnet kom våren 2018, så kändes Svenskan helt plötsligt som det naturliga valet.

Utöver att läsa om språk, lingvistik och grammatik om dagarna så brinner jag annars otroligt mycket för professionens status och yrkets framtida utveckling. Tidigt i utbildningen blev jag medlem i Studentfacket “LR Stud”, så det kan hända att ni här kommer få läsa om olika relevanta och heta ämnen från yrkets praktiska värld och diskussionerna som förs runt det!

Som språklärare så får jag säga att jag hoppas verkligen att det goda samtalet kan hållas igång, både i kommentarsfältet men även ute i vardagen. Engagera gärna er i vad som skrivs här så ska vi nog kunna ha några intressanta diskussioner! Jag nås även på “Oskar.wahlden@telia.com”, jag läser allt och svarar i mån av tid!

Ämneslärarutbildning med inriktning mot årskurs 7-9. Ämnen: Samhällskunskap, historia, religionskunskap och svenska som andraspråk.

Josef Mineur, 25 år.

Min väg in i läraryrket startade med vikarietider på en högstadieskola och sedan var jag fast! Fem terminer in i ämneslärarutbildningen kan jag dock konstatera att mina ursprungliga drivkrafter, att arbeta med, hjälpa och stötta ungdomar i deras vardag, har kompletterats med ett starkt intresse för utbildningsteoretiska frågor som: vilken är skolans roll i samhället? Vilken bör skolans roll i samhället vara? Hur har detta förändrats över tid och vilka ideologiska grunder motiverar olika skolpolitiska OCH didaktiska ställningstaganden?

Det är viktigt att skilja mellan skolpolitiska och didaktiska ställningstaganden även om de så klart påverkar varandra. Skolpolitiska ställningstaganden kan handla om varför vi borde slopa betygen eller varför systemet behöver förändras. Som lärare kan jag dock inte låta sådana ställningstaganden påverka min praktik eftersom styrdokumenten talar sitt (någorlunda) tydliga språk. Didaktiska ställningstaganden handlar däremot mer om hur jag som lärare kan jobba med det didaktiska frirum jag har i läraryrket och där kan och bör jag ha en god uppfattning om vilka värderingar som styr mina didaktiska val.

Om sådant, och annat spännande, planerar jag att skriva inlägg här på bloggen och jag hoppas att det blir till läsglädje för alla besökare! Kommentera gärna och lägg dig i diskussionen!

Pred 12:12

Ämneslärarutbildning med inriktning mot gymnasiet. Ämnen: Svenska och Tyska

Maike Larsson, 25 år.

Mitt namn är Maike och för fyra år sedan började jag plugga till lärare. För mig var det inget självklart val utan jag velade mycket innan jag till slut bestämde mig. Sen dess har jag många gånger fått känna vilket otroligt spännande yrke jag utbildar mig till, inte minst när jag väl kommit ut på praktik. I höstas fick jag en liten tjänst som tysklärare på en gymnasieskola i Helsingborg och nu känns det lite mindre läskigt att bli klar till sommaren.

Jag gillar allt som har med musik att göra, att läsa och ibland när jag får feeling springer jag.

På denna blogg hoppas jag kunna dela med mig av tankar om framtiden, reflektioner kring undervisning, examensarbetet men också en hel del pluggvardag.

Kommentera gärna! Jag är supernyfiken på vilka ni är som läser!

Kompletterande pedagogisk utbildning. Ämnen spanska, svenska och svenska som andra språk.

Gabriella Hansson, 24 år.

Istället för den långa lärarutbildningen valde jag alternativet Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) efter att ha studerat spanska, svenska, svenska som andraspråk och litteraturvetenskap på Språk- och litteraturcentrum i Lund. Just nu är jag inne på min tredje och sista termin.

Innan jag började hade jag funderat ganska länge på att bli lärare och jag är glad över att det visade sig vara ännu roligare än vad jag trodde. Samtidigt är det ett utmanande jobb på flera plan, vilket gör att man utvecklas hela tiden.

Som lärare berörs man på ett naturligt sätt av aktuella frågor rörande skola, utbildning och samhälle som ständigt diskuteras. Jag skriver en del om sådana ämnen här på bloggen med en tydlig koppling till praktiken, eftersom jag just nu är ute på min sista VFU (Verksamhetsförlagd utbildning). Dessutom gör jag examensarbete denna termin, så det skriver jag också en del om här på bloggen.

Ämneslärarutbildning med inriktning mot gymnasieskolan. Ingång engelska och kinesiska.

Lynette Morgan, 25 år

Lynette heter jag och tillhör den allra första kullen (2 personer) som kommer att bli ämneslärare i engelska och kinesiska då Lunds universitet är första lärosätet i hela Sverige som erbjuder den utbildningen! Med en mamma från USA och sedan 7 år i Sydafrika är engelska ett språk som ligger nära hjärtat och är därmed ett självklart val för mig. Kinesiskan är väl det som de flesta blir mest chockade av att höra då jag egentligen inte har någon anknytning till Kina förutom att jag tyckte att det var ett häftigt och roligt språk.  Men med den position som Kina har i världen och med den framväxt landet har känns det väldigt aktuellt att lära ut detta spännande språk som ändå är det mest talade språket i hela världen. På min blogg:  www.nouw.com/onthemovewithlynette kommer ni att få hänga med mig till Shanghai där jag ska studera i ett halvår. En spännande resa där dagliga kulturchockar är ett faktum och inget är som här hemma!

Du är välkommen att kommentera på vår blogg men undvik ovårdat språk, personliga påhopp, spam, reklam, kränkande personuppgifter och upphovsrättsskyddat material. Kommentarerna modereras, så vi ber dig ha överseende med att det kan dröja något innan de dyker upp. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som bryter mot svensk lag eller som motverkar syftet med bloggen.

Ämneslärarutbildning med inriktning mot gymnasiet. Ämnen: Historia och samhällskunskap

Stephanie Andersson, 23 år.

Hej! Mitt namn är Stephanie och jag går mitt fjärde år på ämneslärarutbildningen på Campus Helsingborg. Min ämneskombination är historia-samhällskunskap vilket är en rolig kombination som kändes väldigt självklar för mig när jag valde att utbilda mig till lärare.

Jag minns väldigt tydligt sekunden jag bestämde mig för att bli lärare. Jag hade vikarierat någon månad på en högstadieskola i Helsingborg och hade ett arbetspass med elever i åttonde klass. Eleverna var nervösa inför en inlämning om ämnet imperialism. Jag började förklara för några elever och till slut satt hela klassen, lyssnade ivrigt och ville lära sig mer.

Historien om varför jag bestämde mig för att gå lärarutbildningen förklarar ganska bra vilken roll jag vill ha som lärare. Jag vill hålla lektioner som skapar nyfikenhet samtidigt som den medvetandegör eleverna. Antagligen kommer detta bli ett centralt ämne i mina inlägg. Jag är alltid öppen för diskussion så kommentera gärna eller skriv till mig privat på a7915san@student.lu.se

Kommentarer inaktiverade.