Lärarstudentbloggen

Här bloggar lärarstudenter om livet som student och framtidens skola

Visa rutor

112 i Sverige. Men hur gör jag när jag är i Thailand?

112 i Sverige. Men hur gör jag när jag är i Thailand? När jag tänker efter så inser jag hur ansvarslöst det egentligen är att befinna sig i ett främmande land och inte ens veta vilket nummer man ska ringa i nödsituationer. Annan kunskap så som hur försäkringen kan användas när du är utomlands är också viktig kunskap som man borde ha innan en olycka väl inträffar.

Jag hade en liten olycka 5 veckor sedan. Jag ramlade och skadade högra handen. Två lokalbor, Blue och Star,  var på plats och hjälpte mig upp. Jag fick följa med in till huset intill för att skölja av handen med vatten. De envisades med att jag borde åka iväg till sjukhuset för att rengöra de såren på långfingret respektive ringfingret. Efter några minuter började fingrarna svullna upp och jag insåg att min ring på ena fingret måste tas bort.

IMG_4303
Men var ska jag ta vägen ? Hur går det till? Jag visste att jag har försäkring, men hur fungerar det i praktiken ? 
Jag kände inte till något sjukhus i närheten. Blue och Star sa att de kunde hjälpa mig till närmsta sjukhus. All hjälp jag kunde få var välkommen, så jag hoppade in i bilden och vi körde iväg till sjukhuset. På väg till sjukhuset berättade Blue om sig själv och hans roll i samhället. Han var tydligen ansvarig för det området jag  befann mig i just nu och han visade upp några dokument bevisa att han talade sanning. Jag lyssnade lite halvt på vad han berättade men jag var distraherad av smärtan i handen som bara blev större och svullnaden lika så.  Eftersom han är ansvarig över området innebar det tydligen att han har samma fördelar som polisen. Medan han berättar detta tar han upp sin pistol och säger att han har rätt att äga en och jag ska känna mig trygg.
Jag vet inte om detta fick känna mig trygg eller otrygg, allt jag ville var att komma till sjukhuset och ta bort ringen som nu satt alldeles för tight på det uppsvullna fingret.

Sjukhuset var slitet och sjuksköterskorna förstod enbart några få ord på engelska. Blue och Star översatte och hjälpte till med pappersarbete.
Sjuksköterska försökte kapa av ringen, men det fanns inte tillräckligt utrymme för det. Istället tog de en tråd och började snurra tråden runt fingret tills det svullna fingret pressades ihop tillräckligt för att kunna ta bort ringen. Gjorde det ont? Yes!

Det är lätt att i efterhand döma och säga att det var dumt att följa med i två främlingars bil. Men efter att ha tillbringat flera veckor i landet hade befolkningen vunnit min respekt och mitt förtroende. Återigen bevisade de att det är det de förtjänar. Blue och Star hjälpte mig i 1,5 timme och körde mig hem efter sjukhusbesöket. De vägrade ta emot någon ersättning för besväret.

IMG_4308

november 19, 2014

Inlägget postades i

VFU i Thailand

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Jobba som språkreseledare

Igår skickade jag in min ansökan för nästa års sommarjobb. Precis som i somras är det STS Språkresor som gäller, vilka erbjuder spännande och utvecklande jobb där man får chansen att bo utomlands några veckor och vara ledare för ungdomar som i de flesta fall är ute på sitt livs första stora äventyr. På köpet lär man också känna mängder av andra språkreseledare från både Sverige och övriga världen.

Från mitten av juni till början av augusti i år befann jag mig i England, med några dagars uppehåll hemma i Sverige mitt på. Första arbetsperioden åkte jag till Brighton, andra till Torquay. Under båda resorna jobbade jag som ’teaching leader’, vilket innebär att man utöver ledarrollen vid aktiviteter, utflykter och andra händelser har hand om tre timmars språkundervisning måndag till fredag. Det blir förstås lite mer arbete på den här positionen, men så tjänar man också något bättre och får framför allt gott om värdefull lärarerfarenhet.

Lektionerna i sig är inget man vanligtvis behöver planera så särskilt noggrant i förväg, eftersom det finns dels kursböcker att använda sig av, dels en ’director of studies’ på varje kursort som underlättar ens arbete. Dessutom har man på de allra flesta orter två stycken lokala lärare med undervisningsspråket som modersmål i sitt arbetslag. Om man, som jag gjorde, arbetar på den typen av resa som kallas ’STS International’ blir arbetet också snäppet mer intressant, eftersom man får leda en klass med helt blandade nationaliteter. Här gäller det dock att vara stenhård med att endast engelska gäller i klassrummet och uppmana studenterna att hålla sig till undervisningsspråket även om de kan kommunicera med varandra på sina modersmål.

Utöver skoltiden är schemat naturligtvis fullspäckat med massor av andra roliga aktiviteter. Oftast blir det kortare utflykter, lekar och strandhäng om veckorna, medan helgerna bjuder på resor till bland annat London, Oxford och diverse nationalparker eller nöjesfält. Vilken kursort man än reser till är det full fart under större delen av resan, vilket gör att både ledaren och studenterna får uppleva väldigt mycket på ganska kort tid.

Som blivande lärare kan jag inte säga mycket annat än att språkreseledare förmodligen är ett av de bästa sommarjobb man kan hitta. Även om man inte studerar engelska och får jobb som ’teaching leader’, finns det många fler platser som vanlig ’non-teaching leader’, vilket naturligtvis ger fina och viktiga erfarenheter det också. Värt att notera är att det anställs språkreseledare i alla åldrar, så det är absolut inte bara för de yngre.

Sista ansökningsdagen hos STS (http://www.sts-education.com/sweden/ls/om-sts/jobb/sommarjobb/) är 4 januari för oss som arbetat tidigare, samt 25 januari för de som söker för första gången, och om du har några frågor kring jobbet svarar jag gladeligen på dessa. I ansökan får du gärna skriva att du hörde om jobbet genom mig, Rickard Lennermo, men det är såklart upp till dig om det stämmer eller inte!

november 4, 2014

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Vår viktigaste roll som blivande lärare är att se.

För ett par veckor sedan blev en kollega till min man oprovocerat nerslagen på öppen gata i Helsingborg. Jag tycker det är skrämmande att man ska vara orolig över att röra sig i sin egen hemstad. Vad är det som händer och vart är mänskligheten på väg? Vi kommer i vårt framtida yrke att möta många elever som kommer från trasiga hem, från otrygga hemförhållanden, från ett påtryckande kompisgäng eller elever som kanske ”bara” ännu inte hittat sig själv i sin egen identitet. Elever som tampas med problem som vi bara kan ana oss till och kanske inte heller förstå djupet och allvaret i deras enskilda situation. Enligt vårt kontrakt, läroplanerna, är det vår uppgift att skapa humana demokratiska medborgare. Vad innebär det? Jovisst har vi väl alla en idé om vad det innebär och kanske är det något vi tar för givet. Vi känner att vi gör det genom att tala om och bearbeta tyngre saker i klassrummet för att våra elever ska få en ärlig chans att bilda sig en egen uppfattning om livet och dess hårda skola, men var ska man börja när de trots sin unga ålder har så mycket i ryggsäcken redan? Det är en tuff värld att växa upp i. Många av mina ”kollegor” som utbildar sig till lärare nu är betydligt yngre än vad jag är och till och med de säger att det var ”lugnare” när de växte upp än vad de ungdomar som växer upp idag får uppleva.

Jag vet att det kanske låter enkelt och visst är det inte en lösning på allas problem, men jag tror att det handlar om att se våra elever. Se, som i att bekräfta att du står här framför mig och just du är viktig för mig. Man behöver inte gå längre än till sig själv. Varför sminka sig – jo, för att bli accepterad av omgivningen med ett utseende som duger. Kommunikation handlar om att den andre bekräftar det du säger annars vore allt en monolog. Vi behöver alla bekräftelse, bli sedda och accepterade för de vi är. Jag vill hävda att enda sättet att nå fram till andra människor är genom att se dem, bekräfta att de är viktiga för oss här och nu.

Jag blir själv förfärad när jag ser mammor med barnvagn gå med näsan i mobiltelefonen och barnet ligger i vagnen alldeles ensam och jollrar. Jollrar och söker bekräftelse i ansiktet bakom mobiltelefonen. Det är ju så viktigt att vi bekräftar våra barns reaktioner för att de ska veta hur de ska agera.

Visst är det viktigt att börja med sig själv och tänka på hur man bemöter andra människor, men det är också viktigt att lära våra barn och våra elever hur viktigt det är att bemöta andra med vänlighet och respekt; att sprida kunskap om hur man bör bemöta den andre, det vill säga din partner i kommunikationen du själv söker bekräftelse i. Att se och bekräfta att du ser.

Vi pratar ofta om civilkurage – att våga ingripa när något händer. Det är svårt att veta hur man reagerar när en akutsituation uppstår. Att ingripa innan något händer, är däremot enklare och det är där vårt ansvar som lärare, men även medmänniskor kommer in. Att se och bekräfta och framför allt ta våra elever och medmänniskor på allvar när de förmedlar något, ibland outtalat, ibland dolt i en attityd.

Jag är medveten om att detta inte är det muntraste av inlägg på bloggen, men jag tror att det är nog så viktigt. För mig är mina elever, medmänniskor viktiga och det hoppas jag kunna förmedla. Ibland lyckas vi – ibland inte – det viktigaste är att vi försöker.

Se varandra där ute – Jag ser er!

november 2, 2014

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

1 Kommentar Lämna en kommentar

Time management – tid får du aldrig igen

 

Förra terminen hade vi en fantastisk lärare, en av de många fantastiska jag stött på under min utbildning ska tilläggas. Men vad han lyfte upp för oss var vikten att planera sin tid, framför allt sin studietid. Att prioritera saker efter vilket som är mest bråttom. När han tog upp det så tänkte jag nöjt ”Jo, men det där har jag koll på – jag planerar min tid!” Men, sakta men säkert insåg jag att vad jag tyckte var att planera min tid inte var i närheten av de möjligheter han presenterade. Det har synnerligen fungerat ändå under årens gång, men tack vara de tankar han väckte – ännu bättre nu! Så tack…….., du vet vem du är! Nu när jag arbetar som SI mentor kan jag inte poängtera det nog för de studenter jag springer på: Planera din tid och glöm inte att planera in trevliga saker också!

Hur gör du när du planerar din tid? Kalendern i mobilen? Per dag eller per vecka? Ett knep är att printa ut en månads kalender på ett blad och skriva in alla månadens inlämningar, inläsningar och vad de olika föreläsningarna ska beröra. Det skapar en överblick. Färger är också bra – markera efter prioritet. Knepen är många – det viktigaste är att man aktivt planerar. Se det så här: Din tidsbudget är precis lika värdefull, eller rättare sagt mer värdefull än din ”penga”budget. Pengar kan man alltid få nya, men tiden kommer aldrig igen.

oktober 22, 2014

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Omg, can I please adopt him?

10653644_10152394773738034_7738961132396162242_n
Omg, can I please adopt him?

I spent the saturday morning at Chiang Mai Zoo. It was such a lovely experience to actually be allowed to come so close to the animals and feed them. I actually got a big a cosy hug from the elephant! Cutest thing ever!
Living here in Chiang Mai is amazing. Even if I don’t have time to do activities everyday, I always find time at the weekends.


 

10665674_10152396252923034_8553930994832029742_nMe and him ? Noo, we are just friends. 

 

1604493_10152396214488034_6627246499639306571_nOne thing is for sure; never mess with a jaguar. If he insist on taking a selfie with you, let him take a selfie with you.

10590395_10152396272198034_5731951052283822890_n

september 30, 2014

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Week, where did u go?

Jag börjar bli lite nervös. Ska alla veckor bara flyga förbi så här?  I den här takten kommer ju min vistelse i Thailand ta slut innan jag vet ordet av det.

Försökte förklara för eleverna  hur viktigt det är att  faktiskt viktigt att vara aktiva. Innan lektionen var slut sa jag :

I hear and I forget.
I see and I remember.
I do and I understand.

Jag bad en av eleverna att upprepa ordspråket, men han hade glömt. Jag bad en annan elev att upprepa ordspråket, hon hade också glömt. Lika lätt som det är att glömma tre raderna är det att glömma vad jag som lärare undervisar. Jag skrev ner ordspråket på tavlan och försökte förklara hur viktigt det är att de faktisk försöker självaoch är aktiva.

september 30, 2014

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Students, be quiet and talk!

För några dagar sedan fick jag frågan: Vad är skillnaden mellan att undervisa på en internationell skola utomlands och att undervisa i en skola hemma i Sverige?.
Jag hade inte riktigt hunnit reflektera över frågan och kunde därför inte ge ett bra svar. Samtidigt som jag hade en känsla av att jag lätt borde kunna besvara den frågan insåg jag att det trots allt inte var så lätt! Skillnader finns det alltid; oavsett om vi jämför två skolor i två olika länder eller om vi jämför två skolor i Sverige.

Min första VFU utförde jag i en skola i Landskrona. Andra VFU-perioden spenderade jag i American high school of Kosova. Den tredje, och allra sista VFU:perioden ska spenderas i en skola här i Chiang Mai. Alla tre VFU-perioder har varit väldigt lärorika och betytt mycket för mig och min roll i mitt framtida yrke. Jag var nervös inför min första VFU. Jag ifrågasatte mig själv: hur kan jag lita på min magkänsla som sagt till mig att jag kommer bli en bra lärare, redan sedan jag var 10 år, när jag egentligen aldrig hade undervisat en klass på riktigt!
VFU perioden var egentligen mitt första möte med mitt framtida yrke. Jag hade visserligen undervisat privatlektioner innan, men aldrig stått inför en klass. Att få möjligheten att stå framför klassen och undervisa var en klar bekräftelse på att mitt drömyrke verkligen är att bli lärare! Det var bra att jag hade litat på min magkänsla och valt rätt utbildning! Däremot kände jag mig i det här stadiet osäker i mina ämneskunskaper. Inte för att jag inte kunde fysiken och matematiken utan för att jag villa ha räknat alla uppgifter i böckerna för att alltid kunna ge eleverna rätt lösning och rätt svar. Jag var rädd för att improvisera och göra misstag i beräkningar. Att räkna alla uppgifter inför alla klasser kan bli väldigt utmattande. Min handledare försökte ge mig självförtroendet för att inte jag skulle överbelasta mig själv. Som lärare finns det så mycket annat som ska göras och planeras, att inte lita på sina ämneskunskaper är bara en onödig belastning. Det var inte förrän sista veckan, vecka fem, jag kände att jag vågade improvisera mer i undervisningen.

Jag jobbade som vikarie i en skola några veckor innan det var dags att bege mig till Kosovo för att utföra min andra VFU. Mitt självförtroende hade ökats och jag litade mer på mina ämneskunskaper. Detta  medförde att jag kunde lägga större fokus på andra delar av undervisningen. Min största utmaning blev att anpassa lektioner till 40-45 minuters lektioner. Jag provade olika metoder att anpassa undervisa till de alldeles för korta lektionerna. Som lärare måste man ibland bara anpassa undervisningen  utifrån de förhållanden som är givna.  I den här skolan var det även mycket fokus på disciplin. För att jag över huvudtaget skulle ha möjlighet att undervisa eleverna krävdes ett samarbete från elevernas sida.
Jag fick lära mig hur en lektion kan startas upp fort och hur en lektion kan avslutas. Jag fick observera vilka strategier olika lärare(från olika länder) hade för att skapa ett bra och lugnt klassrumsklimat.  Vissa av lärarna hade utfört sin utbildning i USA andra lärare var lokalbor från Kosovo.

Min tredje VFU här i Chiang mai: Mitt självförtroende angående ämneskunskaper har ökat. Eleverna i skolan är mer disciplinerade. Detta ger läraren möjlighet att lägga fokus på andra delar av undervisningen. Bland annat läggs mycket fokus på att utföra praktiska experiment, speciellt i naturvetenskapliga ämnen.
Jag tycker inte att ett klassrum är bra bara för att det är lugnt och stilla i klassrummet. Jag har därför försökt få elever mer aktiva i undervisngen. Bland annat att eleverna i jämna mellanrum har fått förklara viktiga begrepp för varandra. Genom att få tala får eleverna möjlighet att själva göra kopplingar mellan de begrepp som används i undervisningen och kan därför själva upptäcka vilken förståelse de har fått.

Här är en inspelning från min förra lektion när jag använde leken ”med andra ord” i undervisningen . Alla elever har en liten ”white-board” framför sig. Jag gav en förklaring och eleverna skulle skrev på sin ”white-board” vilket begrepp jag förklarade.
Detta gav mig möjlighet att se vilka elever som hade förstått begreppen och vad jag som lärare behöver lägga mer fokus på. Dessutom får leken eleverna vara aktiva! Även om eleverna inte kan svaret har leken i allafall satt igång tankeprocessen.!

Nedanför kan du 45 sekunder av undervisning. Lektionen inleds med ”warm up”. Warm up innbär  2-3 uppgifter som är kopplade till förgående lektion; detta ger eleverna möjlighet att repetera och få en mjukstart av lektionen.  Andra inspelningen är bara en liten del av genomgången. och tredje inspleningen visar leken.

 

september 19, 2014

Inlägget postades i

VFU i Thailand

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Sweden is like heaven.

”Sweden, and its education, is like heaven. Can you please tell my sociology class about the swedish school system.”

En av lärarna på skolan kontaktade mig förra veckan och undrade om jag kunde dela med mig av lite information om Sveriges skolsystem. En vecka senare stod jag inför en nya klass och fick möjligheten att  gäst-undervisa. Många av eleverna kopplade Sverige till ABBA, Zlatan och Ikea, men de hade inte hört så mycket om svensk utbildning. Eleverna blev positivt överraskade av  skolsystemet och framförallt att det är helt gratis.

Sveriges utbildningssystem är ett gott exempel för många länder. Utåt sett är utbildningen perfekt i Sverige, eller som läraren själv sa det; ” Sweden is like heaven” . Svenska utbildningen är bra, men vi som bor i Sverige vet att det är långt i från perfekt. Det finns mycket inom skolvärlden som vi kämpar för att förbättra.

september 17, 2014

Inlägget postades i

VFU i Thailand

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Goodmorning Sweden, and happy new week!

Goodmorning Sweden, and happy new week!

Jag måste erkänna att jag var trött när klockan ringde klockan 05.45 idag. Jag lyckades dra mig upp ur sängen och piggna till. Jag läste igenom mina anteckningar och förberedde mig inför att undervisa de första två lektionerna. Idag undervisade jag om Newtons rörelselagar, en perfekt start på dagen.

Den del av undervisningen som jag hittills har uppfattat som jobbigast är det stora gapet mellan kursplanen och kurslitteraturen. Enligt min handledare skulle detta gapet vara mycket mindre om eleverna skulle läsa  ”pure physics”. Skolan har istället valt hantera kursen på ett annat sätt, vilket innebär att eleverna parallell med de andra naturvetenskapliga ämnena läser fysikkursen under 2 år. Att följa kursplanen blir svårt och det blir väldigt många hopp fram och tillbaka mellan kapitlen.
Jag tycker om ordning och reda och försöker därför följa ordningen på kapitlen så gott som möjligt. Eftersom eleverna inför prov använder kurslitteraturen vill jag försöka skapa så lite förvirring som möjligt.
Dessutom kommer jag i fortsättningen försöka finna ett sätt att få eleverna att göra bra anteckningar under lektionstid. Idag upplevde jag det som att eleverna enbart antecknade när jag klart och tydligt sa till dom att anteckna.  Kombinationen mellan att ha dåliga anteckningar och samtidigt ha kurslitteratur som ej är strukturerad måste vara jobbigt, speciellt när eleverna ska förbereda  sig inför prov. Jag ska försöka förbättra detta inför kommande lektioner.

Glömde berätta; underbar helg. Mellan fredagen och måndagen finns älskade lördagen och söndagen. Läraryrket har ju den fördelen att man under helgen kan vara ledig och passa på att hitta på något annat. Det är viktigt att ta tillvara på dessa dagar.
För min del blev det återigen att köra runt och utforska ställen i utkanten av staden.

Efter 20 minuters klättring på lördagen nådde vi fram till ett vattenfall. Vattenfallet var väldigt undangömt och vi fick klättra och gå i vatten för att hitta dit. När vi väl kom fram släppte vi ner väskorna och hoppade in i vattnet. Vattnet var väldigt lugnt och inte alls lika kraftfull som det vi besökte förra veckan. Efter ca. 5 minuter började det strömma enormt mycket vatten från vattenfallet. Det tog inte mer än 2 sekunder för vattenfallet att gå från en fin stråle till att faktiskt bli farlig. Vi lyckades ta våra väskor och klättra högre upp för att komma undan vattnet. Vattnet fick med sig mina skor, men utöver fick vi med oss allt annat. Sakta men säkert hittade vi en stig som skulle kunna leda ner till huvudvägen.
10698668_10152371704933034_3960736168374725452_n

På lördagen besökte vi:
DSC_0030 1-001 DSC_0039 1-001DSC_0042 1-001DSC_0066 1-001

september 15, 2014

Inlägget postades i

VFU i Thailand

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

BBQ- mat från 13 olika delar av världen.

Fyra gånger per år arrangerar lärare och föräldrar en grillfest. Elever från alla åldrar är välkomna med sina familjer och vänner. Skolans idrottsplats omvandlas för kvällen till en livlig mötespunkt för unga och gamla. På kortsidan och långsidan fanns två långbord  fyllda med mat. Skolans kök erbjöd hamburgare och korv medan frivilliga föräldrar bjuder på mat som representerar deras hemland. Maträtter från Italien, Japan, Kina och 10 andra delar av världen serverades.

Nyfiket fick man gå runt och smaka medan några av skolans musikband uppträdde på scenen. För barnen hade skolan ordnat ett stort uppblåsbart lekplast som barnen hoppade runt i.
Det var minsann en härlig och livad stämning en fredagskväll på skolan.
10708045_10152373041453034_112953604_n 10695345_10152373041438034_880255382_n

september 15, 2014

Inlägget postades i

VFU i Thailand

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Teachers day; My heart is melting!

Respekt. Disciplin. Tacksamhet.
För en lärare betyder dessa begrepp mycket och de är avgörande för en lärares dagliga arbete i skolan. Dessa begrepp kan ge en uppfattning om klassrumsmiljön. De gånger jag undervisat i Sverige har det varit en del av utmaningen att försöka respektera eleverna och få deras respekt. Det har varit en utmaning att försöka hålla lagom ljudnivå och få elever att vara fokuserade för att inte störa klasskamraterna. Men i skolan i Chiang mai upplever jag något helt annat. Eleverna respekterar lärarna på ett helt annat sätt. Det kanske förklarar varför alla lärare trivs så enormt bra här. Vissa av lärarna har varit här i 3-8 år och säger att det kommer vara en stor skillnad när det flyttar tillbaka till England, Australin, Tyskland och var de nu ursprungligen kommer ifrån. Det förstår jag. Man blir nog ganska bortskämd som lärare efter en lång period med så fint bemötande av elever.

I dag var det en speciell dag i skolan; teachers appreciations day.
Cermonin varade i ca 60 minuter och alla skolans lärare och elever deltog. Eleverna gav blommor till sina lärare och tacktal hölls av eleverna.
I Thailnad används inte handskakning för att varken hälsa eller tacka. Istället annvänds Wai. Det innebär att föra samman händerna i bröshöjd och bocka. Beroende på vem man hälsar/Tackar ska händerna hållas på olika nivåer. Lärare är rankande som något högt för eleverna vilket innebär att eleverna idag höll händerna i höjd med hakan och tackade lärarna för deras hårda arbete.

10660994_10152366524538034_1894614906_n 10695141_10152366524568034_1415452737_n

 

 

september 11, 2014

Inlägget postades i

VFU i Thailand

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Som som som sommaren…… skuttar jag fram!

Tillbaka i verkligheten skulle man väl normalt säga, men när man lever sin dröm: att utbilda sig till lärare känns det som ett krystat idiom. Att sommaren varit helt fantastisk vädermässigt har väl ingen undgått, men att en sommar kunde leverera så mycket glädje och inspiration bådar gott för den kommande höstterminen. Vi inledde sommaren med att åka till Mallorca i två veckor tillsammans med mina föräldrar. Första gången jag tillbringat en semester tillsammans med mina föräldrar sedan jag blev vuxen, med undantag för en vecka med mor min när jag precis flyttat hemifrån. Att som student kunna resa utomlands är som ni alla vet en lyx man inte tror är möjlig. Dock i vårt fall var det snälla föräldrar som stod för resan med anledning av min 40 års dag, min mans 50 års dag och min fars 60 års dag. Och en sån fantastisk resa det blev! Sol, bad och god mat och många härliga skratt. Oron innan en resa med föräldrar är säkert för de flesta påtaglig. Man tänker på schismer som kan uppstå och irritation och påfrestande på tålamod och humör. Men inte en enda gång uppstod det något av det tidigare nämnda. Ja, jo en privat avstickare som kanske inte väcker ett jätteintresse nu när du läser. Men visst är det där det börjar – att kunna samsas och ha kul i vardagen. I synnerhet nu med tanke på valet som är i antågande är det extra viktigt att tänka på att inte hänga upp sig på småsaker hos sina medmänniskor.

DSCN2044

Både jag och min man fick möjligheten att infria våra drömmar som vi haft sedan barnsben på Mallorca. Min man fick dyka på djupt vatten med tuber och jag fick hålla i en stor Golden Eagle, 7 kg tung och otroligt majestätisk. Ett sånt praktdjur! Wow – en riktig adrenalin kick. ”Live your dreams, don´t dream your life”

IMG_9470

Efter en helt underbar resa gick sommaren i glädjens tecken. För fest måste man ju ha när man fyller jämnt. En ”liten” trädgårdsfest med 70-talet gäster klämdes in med pompa och ståt. Däremellan en tripp till skärgården och mycket sol och bad. Så denna sommar har jag verkligen laddat batterierna! Kommer att skutta runt i korridorerna som en ”duracellkanin”, eller vänta nu, det var visst andra batterier som fick 2014 års bäst i test Award. Hösten bjuder på många utmaningar. Bland annat kommer jag att agera SI mentor för de studenter som läser engelska första terminen, en utmaning jag ser fram emot. En annan utmaning är en 15 högskolepoäng-uppsats som ska tas an. För er som läst mina blogginlägg tidigare så förstår ni att det kommer att bli en del att göra utöver det privata med tanke på hus och familj och framför allt en otroligt aktiv dotter. Men oj så roligt! Återigen: Lev dina drömmar – dröm inte bort ditt liv. Så ser ni en skuttande 40-årig student i korridorerna så är det bara jag som lever på mina sommarladdade batterier!

Väl skutt, Eller jag menar Väl mött!

Petrakanin (Lånad bild)

september 8, 2014

Inlägget postades i

SI-mentor Studera med barn

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg