112 i Sverige. Men hur gör jag när jag är i Thailand?

112 i Sverige. Men hur gör jag när jag är i Thailand? När jag tänker efter så inser jag hur ansvarslöst det egentligen är att befinna sig i ett främmande land och inte ens veta vilket nummer man ska ringa i nödsituationer. Annan kunskap så som hur försäkringen kan användas när du är utomlands är också viktig kunskap som man borde ha innan en olycka väl inträffar.

Jag hade en liten olycka 5 veckor sedan. Jag ramlade och skadade högra handen. Två lokalbor, Blue och Star,  var på plats och hjälpte mig upp. Jag fick följa med in till huset intill för att skölja av handen med vatten. De envisades med att jag borde åka iväg till sjukhuset för att rengöra de såren på långfingret respektive ringfingret. Efter några minuter började fingrarna svullna upp och jag insåg att min ring på ena fingret måste tas bort.

IMG_4303
Men var ska jag ta vägen ? Hur går det till? Jag visste att jag har försäkring, men hur fungerar det i praktiken ?
Jag kände inte till något sjukhus i närheten. Blue och Star sa att de kunde hjälpa mig till närmsta sjukhus. All hjälp jag kunde få var välkommen, så jag hoppade in i bilden och vi körde iväg till sjukhuset. På väg till sjukhuset berättade Blue om sig själv och hans roll i samhället. Han var tydligen ansvarig för det området jag  befann mig i just nu och han visade upp några dokument bevisa att han talade sanning. Jag lyssnade lite halvt på vad han berättade men jag var distraherad av smärtan i handen som bara blev större och svullnaden lika så.  Eftersom han är ansvarig över området innebar det tydligen att han har samma fördelar som polisen. Medan han berättar detta tar han upp sin pistol och säger att han har rätt att äga en och jag ska känna mig trygg.
Jag vet inte om detta fick känna mig trygg eller otrygg, allt jag ville var att komma till sjukhuset och ta bort ringen som nu satt alldeles för tight på det uppsvullna fingret.

Sjukhuset var slitet och sjuksköterskorna förstod enbart några få ord på engelska. Blue och Star översatte och hjälpte till med pappersarbete.
Sjuksköterska försökte kapa av ringen, men det fanns inte tillräckligt utrymme för det. Istället tog de en tråd och började snurra tråden runt fingret tills det svullna fingret pressades ihop tillräckligt för att kunna ta bort ringen. Gjorde det ont? Yes!

Det är lätt att i efterhand döma och säga att det var dumt att följa med i två främlingars bil. Men efter att ha tillbringat flera veckor i landet hade befolkningen vunnit min respekt och mitt förtroende. Återigen bevisade de att det är det de förtjänar. Blue och Star hjälpte mig i 1,5 timme och körde mig hem efter sjukhusbesöket. De vägrade ta emot någon ersättning för besväret.

IMG_4308

november 19, 2014