Teachers day; My heart is melting!

Respekt. Disciplin. Tacksamhet.
För en lärare betyder dessa begrepp mycket och de är avgörande för en lärares dagliga arbete i skolan. Dessa begrepp kan ge en uppfattning om klassrumsmiljön. De gånger jag undervisat i Sverige har det varit en del av utmaningen att försöka respektera eleverna och få deras respekt. Det har varit en utmaning att försöka hålla lagom ljudnivå och få elever att vara fokuserade för att inte störa klasskamraterna. Men i skolan i Chiang mai upplever jag något helt annat. Eleverna respekterar lärarna på ett helt annat sätt. Det kanske förklarar varför alla lärare trivs så enormt bra här. Vissa av lärarna har varit här i 3-8 år och säger att det kommer vara en stor skillnad när det flyttar tillbaka till England, Australin, Tyskland och var de nu ursprungligen kommer ifrån. Det förstår jag. Man blir nog ganska bortskämd som lärare efter en lång period med så fint bemötande av elever.

I dag var det en speciell dag i skolan; teachers appreciations day.
Cermonin varade i ca 60 minuter och alla skolans lärare och elever deltog. Eleverna gav blommor till sina lärare och tacktal hölls av eleverna.
I Thailnad används inte handskakning för att varken hälsa eller tacka. Istället annvänds Wai. Det innebär att föra samman händerna i bröshöjd och bocka. Beroende på vem man hälsar/Tackar ska händerna hållas på olika nivåer. Lärare är rankande som något högt för eleverna vilket innebär att eleverna idag höll händerna i höjd med hakan och tackade lärarna för deras hårda arbete.

10660994_10152366524538034_1894614906_n 10695141_10152366524568034_1415452737_n

september 11, 2014