Tema: Norden

Som tidigare nämnt, kanske i nästan varenda inlägg jag gjort när jag tänker efter, hyser jag ett stort intresse för Norden och de nordiska språken. Precis som jag skrev för ett par veckor sedan i inlägget “Höstens kurser“, har jag med anledning av detta tagit chansen att läsa två kurser inom just dessa områden här på Island. När jag valde dem hade jag egentligen ingen aning om vare sig detaljerat innehåll eller tentamensform, men förstod att då de är masterkurser skulle kräva en del av mig som student. Nu när jag tillryggalagt ett par veckor av dem vet jag både det enda och det andra. Innehållsmässigt är de redan över förväntan och har bjudit på några riktigt intressanta föreläsningar. Att få möjlighet att lyssna till norska och danska om dagarna är dessutom en fröjd för det språkintresserade örat. Slutuppsatserna i kurserna har dock visat sig vara något tyngre än vad jag är van vid hemifrån. Båda förväntas vara tämligen djupgående och landa på runt 15 sidor styck samt kunna presenteras i början av december, vilket sätter press på en att sätta igång i god tid. Tur att man befinner sig på en glesbefolkad ö mitt ute i havet, distraktionerna blir väl förhoppningsvis färre då (eller?).

I kursen Nordisk kommunikation och språkpolitik, eller bara “kommunikationen” som jag kallar den i mina anteckningar, har jag bestämt mig för ett ämne som ligger väldigt nära utbildningen där hemma. Rent strategiskt känner jag för att använda tiden här borta till något jag faktiskt hoppas kunna få användning av rent praktiskt senare i läraryrket och inte bara gräva ner mig i första bästa intressanta teori som dyker upp på området. Därför har jag satt en första arbetsrubrik för denna uppsats till “Norden i skolan – en översikt av undervisningen om Norden i de skandinaviska skolorna och vilka resurser som finns att tillgå för lärare och elever”. Igår satt jag en stor del av dagen och filade på vilka utgångspunkter jag ska använda mig av samt var man bäst rör sig för att hitta fakta och forskning om detta fält. Det ska bli riktigt kul att få gå djupare inom det här, i skrivande stund känner jag till och med att detta skulle kunna ligga till god grund för mitt framtida examensarbete. Vem vet?

Den andra kursen, Modern nordisk litteratur, kommer nog däremot att bjuda på inte lika skolrelaterade utmaningar, åtminstone inte i direkt mening. Självklart hoppas jag såklart att en betydligt bredare kunskap om nordisk litteratur ska komma väl till pass, men det känns på något sätt lite svårare att såhär på förhand avgöra i vilken grad det kommer gå att tillämpa i skolan. I vilket fall har jag valt att fokusera på Nordiska rådets två litteraturpriser som delas ut nu under hösten. Det ena priset har funnits sedan 1962 och är således väl etablerat bland både nordbor och utomstående. Det andra är nytt för i år och är begränsat till barn- och ungdomslitteratur, vilket känns mycket intressant i sammanhanget eftersom det i bästa fall kan höja genrens status och då också kanske förenkla för oss lärare att hitta god litteratur åt våra elever. Detta projekt kräver troligtvis en annan typ av arbete än ovan nämnda, men blir förhoppningsvis lika lustfyllt.

Så, nu är det väl bara att kavla upp ärmarna på sin lusekofta (det är kallt här uppe) och gömma sig i biblioteket på Nordens hus fram till juletider. Men först ska jag hem till Sverige en sväng över helgen och närvara på min kusins bröllop!

Det här inlägget postades i Utbytesstudier. Bokmärk permalänken.

Skriv en Kommentar

* Obligatoriskt