Språkutvecklande arbetssätt — en fluga i skolans värld?

Efter en sväng om Madrid är jag nu tillbaka i Sverige igen och kämpar på med uppsatsskrivandet. Men jag bjuder på några bilder från det förstnämnda och inte det sistnämnda. På onsdag ska vi ha skrivit 75 %. Såhär i maj blir det en speciell stämning i Lund tycker jag. Det liksom hänger i luften att allt snart ska ta slut. Eller det kanske bara är det vackra vädret? Jag var i alla fall i Lund på en arbetsintervju idag. Det känns spännande att ha kommit dit nu!

Det kungliga palatset i Madrid

Under intervjun pratade vi lite om språkutvecklande arbetssätt och då kom jag att tänka på att jag var på ett seminarium om just det under min sista VFU-period. Det är ju väldigt poppis just nu, känns det som. Många talar om att en av skolans största utmaningar är att eleverna tycks behärska ett allt mindre ordförråd och läsa mindre. Man har insett att vi lärare, och faktiskt alla lärare, måste arbeta språkutvecklande. Vi kan inte behandla språket som något som går att skilja från ämnet: varje ämne har sin vokabulär och den behöver man arbeta med. Men också mer allmänt såklart. Här kommer två tips som jag tog med mig från seminariet:

• Arbeta med att skapa en gemensam förförståelse för en text (eller vad det nu är ni ska ta del av). Kanske finns det någon klipp man kan visa som har anknytning till temat? Finns det ord som är vettiga att gå igenom innan läsningen startar? Man kan även diskutera rubrik och eventuella bilder innan man startar läsningen. Vad tror eleverna att texten ska handla om? Allt sådant förbereder eleverna och hjälper dem att förstå texten.
  • Genom att läsa texten högt för eleverna kan du som lärare välja var du vill stanna upp och ta en lite paus. Du kan kommentera ord, ställa frågor till klassen om innehållet eller sammanfatta det ni har läst tillsammans. På så sätt guidas eleverna genom texten av dig som lärare. De får dessutom höra hur svåra ord uttalas och kan förhoppningsvis själva använda dem därefter.

En sak jag själv har upplevt att eleverna efterfrågar är att diskutera ords olika valörer, så det har jag gjort ganska mycket. Vilka ord är neutrala och vilka är laddade? Vad har de för etymologi? I vilka kontexter passar de att använda?

Det finns självklart så mycket mer man kan göra inom detta och jag hoppas att jag får lära mig mer om det, för jag tror verkligen att det kan göra stor skillnad för elevernas förståelse.

/Gabriella