skrivinspiration på museum i Landskrona

Landskronas museum har just nu en utställning med serietecknaren Nina Hemmingsson. Elin, som jag skriver examensarbete med, och jag tog tåget dit efter vår föreläsning i Helsingborg för att kolla in den och för att inspireras lite i vårt uppsatsskrivande om grafiska romaner.

Vi har precis satt igång med arbetet. Under de tre inledande veckorna har vi fått en föreläsning i veckan där syftet varit att få oss att börja tänka och komma igång att skriva och för mig har tillfällena varit värdefulla. Vi har hunnit med allt från syftesformulering till litteraturbearbetning, till konkreta tips på hur man håller sig fokuserad. Under dagens pass pratade vi bland annat om vilken betydelse vi vill att vårt färdiga examensarbete ska få och vi skulle tänka på det ur tre olika perspektiv: forskning/litteratur, förbättrad praktik och förbättrad policy/styrning. Det sista perspektivet funderade Elin och jag på rätt länge och vi har nu i den inledande fasen blivit peppade att sikta högt. Så med ett väldigt gott självförtroende vill vi med vår uppsats göra att grafiska romaner införs som ett eget medium som t.ex. film i ämnesplanen för svenska, att vi på lärarprogrammet får mer utbildning i användandet av grafiska romaner och sen vill vi även få skolbiblioteken att köpa in fler.

Det hade väl varit något? Elin och jag är peppade i alla fall.

Vi tänker bland annat att berättarstrategierna i de grafiska romanerna hjälper eleverna att få syn på normer och att det i litteraturundervisningen finns möjligheter att lära sig att ifrågasätta och utmana dem. Det vill vi undersöka!

JAG TÄNKER
Utställningen pågår till den 31 mars, är gratis och de som jobbade där var så himla schysta. Plus att man kunde köpa våfflor och kaffe för 30 kronor. Tips!

Hej från Maike

februari 12, 2019