Reflektioner om lektioner med ett ögonkast på klockan

Här kommer mitt första blogginlägg! Jag tänkte att det skulle få handla om det jag gör just nu; man ska väl gräva där man står? Under min VFU (praktik) har jag i regel tre och en halv intensiva dagar i början av veckan. Sedan, från och med torsdag eftermiddag, har jag mer tid att reflektera över det jag gör. Jag tror att det är ganska bra att ha det så: några dagar med intensiv undervisning och några dagar där det finns mer tid att stanna upp och samla ihop sig. Just nu grubblar jag över hur man använder lektionstiden så effektivt som möjligt. Detta är en fråga som jag, och säkert många andra lärare med mig, återkommer till.

Det är främst moderna språk och i mitt fall spanskan jag tänker på. På två timmar och tjugo minuter i veckan ska vi hinna öva på de fyra färdigheterna: tala, lyssna, skriva och läsa. Vi måste arbeta med grammatik och öva tills det sätter sig. Vi måste jobba med uttal och ordförråd. Därtill ska vi få en glimt av den spanskspråkiga världen och dess kulturer. Det är viktigt att eleverna får höra språket talas eller sjungas, eftersom det finns en stor risk att de inte kommer i kontakt med det alls utanför klassrummets fyra väggar.

Jag trycker in nya saker i planeringen, och det är liksom alltid något annat som trillar ur. Hur jag än vänder mig har jag rumpan bak. Detta gör mig frustrerad, men också sporrad. Jag inspireras av min handledare och söker hela tiden nya tips på hur man kan få lektionerna att flyta bättre och maximera mängden spanska vi kan få ut av varje lektion, göra dosen så koncentrerad som möjligt. Det är roligt med ett ämne där det är tvära kast och högt tempo. Det hjälper eleverna att hålla sig på tårna.

Som ny lärare kan man vara rädd att lämna någon efter sig, men jag övar mig på att våga ha ett högt tempo samtidigt som jag försöker få med mig eleverna. En enkel sak man kan göra är att ange en tidsgräns för varje uppgift, jag upplever att det skapar tydlighet och aktiverar eleverna. Man kan också ge olika uppgifter till eleverna, så att varje grupp till exempel översätter ett stycke var av en låttext. Sedan pusslar man ihop arbetet som de olika grupperna har utfört. En annan sak jag ofta gör är att låta eleverna komma fram och skriva sina svar på tavlan. Då kan de som blir klara fort göra det under tiden som de andra fortsätter arbeta. Sedan går det smidigt att gå igenom svaren tillsammans, eftersom allt redan står på tavlan. Jag får nog fundera lite till på hur jag ska få med så mycket som möjligt i nästa veckas lektioner, det står nämligen både imperfekt och skriftlig produktion på att-göra-listan. Har ni några tips att dela med er av?

Gabriella

februari 5, 2018

Franska Gymnasieskola Spanska

2 comments

1. Gabriella

Hej Jenny!

Förlåt för mitt väldigt sena svar. Vad spännande att vara ute på sin första VFU! Jag känner ingen det där med att det är svårt att komma in i allt. Man tänker inte alltid på hur lång tid det tar att läsa in sig på läromedel och liknande grejer som eleverna är vana vid. Läraren måste ju liksom också kunna texterna och svaren till uppgifterna osv. Vilka läromedel använder ni på din VFU? Vi har Vistas. Jag tycker att de är jättebra, men blandar med ganska mycket annat. Att utbyta idéer låter som en toppenidé! Till exempel kan det vara svårt att hitta lämpliga sånger som tar upp en viss grammatik och sånt är ju alltid bra att dela med sig av! Om du vill kan du mejla mig på gabriellasofiehansson@gmail.com eller leta upp mig på Facebook 🙂 Lycka till med det som återstår av VFU:n!

2. Jenny Svensson

Hej Gabriella! Vad kul att kunna läsa dina reflektioner här, jag har också VFU i spanska de här veckorna! (min första) Jag har ännu inte fått planera och hålla så många lektioner själv, tyckte det var jättesvårt att komma in i allting eftersom vi inte direkt arbetar med kunskapskrav och läromedlen i Lund (och min handledare är ganska läromedelsbunden). Men när jag hoppade in för henne lät jag också eleverna gå fram och skriva svar på tavlan, och vi lyssnade på en låt med imperfekt/preteritum, och gjorde en kahoot, och det var som du skriver, högt tempo, särskilt för en fredagmorgon före lovet och när halva skolan var sjuk! Ser fram emot att läsa mer här, tror det är jättebra att skriva ner reflektionerna under praktiken (ska försöka bättra mig själv på detta). Vi kanske kan byta idéer framöver, typ på messenger? Ha en skön helg!

Kommentarsfältet är stängt.