Förra helgen fyllde jag 27 och insåg, förutom att jag börjar åldras, att jag snart är färdigutbildad lärare. Alltså fatta grejen! 5 år, bara sådär. Jag som minns första dagen så väl, för att inte nämna allt slit och alla de kvällar jag legat i fosterställning på grund utav tentaångest. Nej riktigt så illa har det inte varit. Men hur var det då? Det blir kanske långt, om inte omöjligt att svara på en sådan fråga i ett blogginlägg. Det jag dock kan göra är att berätta om varför jag valde att plugga till lärare, samt varför just Lund Universitet är det självklara valet med facit i hand ;).
För det första, när man väljer vad man ska bli när man blir stor (läsa utbildning) är valet sällan självklart. Kan vi verkligen förvänta oss att en 20-ish årig person kan ta ett sådant beslut ens? Den diskussionen ska jag inte gå in på i och för sig, men min åsikt i frågan är att ingen i den åldern vet vad man vill bli för resten av sitt liv. Jag säger som jag alltid brukar säga till mina elever, välj baserat på ditt/dina intressen så kommer passionen med tiden. Gör den inte det så har du troligtvis valt fel eller sovit på föreläsningarna.
I mitt fall halkade jag in på ett bananskal, typ. Engelskalärare kändes givet efter att ha spenderat 11 månader i Australien. Språk verkade kul och intressant, inte minst med tanke på dess å ena sidan kraft att ena men också sära på oss. Det tilltalade mig också att kunna omringas av människor där man blir ett stöd i deras personliga såväl som professionella utveckling. Det blir mitt sätt att bidra till samhälle, tänkte jag. Jag låter andra få avgöra hur väl jag lyckas med det uppdraget.
Hur är det då att plugga till ämneslärare på Lund Universitet?
Först och främst skulle jag nog ge en shoutout till alla lärare. Dom gör utbildningen helt fantastisk! Alltså en sak ska ni veta, ni som läser detta, och det är att den kompetens som mina lärare har är inget mindre än inspirerande. Ja, i alla fall de jag fått möta. Men jag ska såklart också vara ärlig med att ingen utbildning är perfekt, detsamma gäller min. Det uppstår komplikationer i samband med praktiker, vissa föreläsare make zero sense då de har en Powerpoint om varför man inte ska ha Powerpoints som lärare och så vidare. Det är dock sällan som saker och ting inte löser sig, och det ska institutionen och personalen där ha credd för. Ett stort plus man inte ska glömma är att namnet Lunds Universitet innebär inte bara anrik historia samt en fördel på cv:et. Vårt universitet har kontakter över hela världen, och vill du ha möjlighet att studera en termin utomlands eller gör en praktik i en helt annorlunda skolmiljö än den svenska så är det inget som stoppar dig.
Jag vill också passa på att lägga lite extra fokus på mina klasskamrater, nu har det blivit en del med åren då vi hoppar fram och tillbaka mellan första och andra ämnet samt varvar ämnesstudierna med UVK. Utan er hade det fan inte varit möjligt. Förutom att vi hjälper varandra, så är mångfalden så otroligt bra för just ett yrke som lärare. Då Lunds Universitet är ett av Sveriges främsta lärosäte för högre studier, oavsett vilka parametrar du använder eller utgår ifrån, så lockas folk hit från Sveriges alla hörn. Vidare är lärarutbildningen eller yrket i sig så pass brett så det bidrar ytterligare med att människor från livets alla vägar söker in till de många ämnen man kan undervisa i. Det jag försöker komma fram till är att jag har kunnat utvecklas oerhört som människa, då olika perspektiv, åsikter och idéer finns i överflöd bland oss. Slutligen kan vi alla enas i rollen som framtida representanter och utövare av världens viktigaste yrke, lärare.
/Nerman Hopovac
P.S. För er som längtar till nästa inlägg kan jag avslöja att jag kommer dela med mig av om hur det är att skriva ett examensarbete på 30 HP, hur en vanlig vecka ser ut för mig samt vad jag ska göra efter examen.