Lärarstudentbloggen

Här bloggar lärarstudenter om livet som student och framtidens skola

MANDAG 17:25

I ganska exakt ett halvår har jag följt hur min kompis Anna har skrivit sin c-uppsats under sin femte termin på ämneslärarprogrammet och inom ämnet religion. Vi bor vägg i vägg i en studentkorridor i Lund och i måndags kväll frågade jag om hon hade tid att prata lite om sitt uppsatsarbete. Det hade hon.  

Vad var bakgrunden till din uppsats?
Det började egentligen med att jag ville skriva om populärkultur i undervisningen. Uppsatsen var en möjlighet att få göra något som har med verkligheten att göra och med en tydlig koppling till skolan. Det kanske inte är lika självklart att jobba med skönlitteratur eller tv-serier i religionsämnet som det är i mitt andra undervisningsämne svenska, men till slut bestämde jag mig för att skriva om den norska tv-serien SKAM. Den sista säsongen handlar om Sana, som ju är en muslimsk tjej.

Är Sana din favoritkaraktär?
Ja, eller jag tror det. Jag tycker att det saknas en representation av mångkultur i media och i populärkulturen. Det är typ första gången man ser en muslimsk tjej som är en vanlig tjej och som liksom inte är med för att hon är muslim. Det är väl framförallt det som gör att jag tycker att hon är intressant. Hon har liksom ett djup. Man väntade lite på att det skulle bli hennes säsong. Så ja, hon är absolut en av mina favoritkaraktärer.

Vilket var uppsatsens syfte?
Det var att undersöka hur muslimsk religiositet och identitet porträtteras och problematiseras i SKAM och att undersöka hur man på bästa sätt kan använda sig av serien i religionsundervisningen. Dessutom ville jag även presentera ett konkret lektionsförslag.

Hur porträtteras och problematiseras muslimsk religiositet i SKAM då?
SKAM visar upp en offentlig vardagsreligiositet genom att man får följa hur Sana får sin vardag att gå ihop i. Den visar hur muslimska traditioner som hon följer vävs in i hennes liv. Typ att hon ber på fester, att hon väljer att gå på fester men inte dricka alkohol, eller att hon ber på bussen. Hon anpassar sin religiositet till där hon är och hon är ganska nöjd och fine med det. Hon tar sig den tiden oavsett var hon är. Det man ofta ser är att många som inte är religiösa motsätter sig religion när den blir offentlig. Det är liksom okej att be så länge som man gör det hemma eller i sitt heliga hus men i SKAM väljer ju Sana att göra det där hon är. Hon försöker inte missionera sin tro utan hon bara försöker leva sitt liv där hon är.

Sen tar serien upp fleridentitetsvårigheten genom att visa hur Sana känner att hon aldrig är tillräckligt norsk, aldrig tillräckligt muslimsk, aldrig tillräckligt marockansk och hur det är att vara religiös i ett modernt samhälle. Detta är ju väldigt vanligt och serien ger en bra ingång för att diskutera detta.   

Ja, det är verkligen en bra ingång. Vad finns det för andra möjligheter med att använda SKAM?
I uppsatsen presenterar jag en lektionsplanering som ingår i ett undervisningsblock om islam. Jag valde ut tre scener som eleverna ska få titta på och sedan formulerade jag diskussionsfrågor som fungerar som ett underlag för gruppdiskussion. Klippen tog upp ämnen som fördomar, identitetsskapande och muslimska traditioner. Tanken är att lektionen och scenerna från SKAM ska få eleverna att reflektera kring hur religiositet och identitet kan se ut i dagens samhälle. Innehållsmässigt kan man beta av flera saker men det viktiga är egentligen att problematisera och sätta det i en kontext så att eleverna lär sig någonting. Eleverna måste få chans att koppla på sina nya kunskaper på något de redan känner till. Då kan de ta sig vidare. Populärkultur öppnar upp den möjligheten.

Vad för frågor tänker du att eleverna får diskutera i anslutning till klippen?
I ett av klippen har Sana och hennes storebror en konversation där hon säger att killen hon är kär i inte är muslim och då frågar storebrodern ”Vad menar du? Han är den mest muslimska killen jag känner”. Varpå Sana säger ”Nej, men han tror inte på Allah”. Men då får hon ett svar som får henne att fundera jättemycket över vem som är muslim och hur den muslimska identiteten ser ut. Han säger nämligen ”Men vad är det viktigaste: är det att säga att du inte är muslim men att leva efter de regler och det som Allah säger eller är det att gå runt och säga att du tror på Allah men inte leva efter de regler och det som Allah säger”. Till den scenen ska eleverna diskutera vem som är muslim och hur man lever ett religiöst liv. Den kunskapen som de har fått innan ska de liksom koppla till scenen och förhoppningsvis kan det hjälpa dem att utmana bilden av vem som är muslim.

Spännande! Finns det några svårigheter eller utmaningar med att jobba med SKAM?
Den tar upp fördomar som kan vara svåra för eleverna att ta in och för lärare att behandla. Det är så viktigt att diskussionerna inte leder till att vi spär på fördomarna och förmedlar stereotypa bilder utan att diskussionerna istället handlar om vad fördomar gör med oss och vad de leder till. En helt annan utmaning är att den kanske snart känns föråldrad i och med att serien använder typ instagram, youtube och snapchat. När det blir gammalt blir det svårare att connecta till den. 

Kommer du testa detta lektionsupplägg på VFU:n, om du får chansen? 
Jag hade jättegärna velat! Jag valde att ha ett didaktiskt perspektiv på uppsatsen, vilket vi inte var tvungna till, för att jag är nyfiken på att testa att jobba med SKAM i skolan. Det är korta klipp och två frågor till varje så man kan ha det som introduktion till ett område eller också för att avsluta och samla ihop i slutet av en lektion. Det hade varit himla kul att se hur klippen och frågorna tas emot av elever.

Avslutningsvis undrar jag om du har något tips till folk som ska skriva längre uppsatser? Typ till mig. Har du något tips till mig?
Tänk på den röda tråden. Se till att läsaren får alla bitar så att du inte hoppar över något som är självklart för dig utan skriv med allt från början och så kan man eventuellt ta bort delar sedan. Lita på magkänslan om vilka delar du ska ha med och vilka du kan stryka. Sen är skönt att ha många som läser igenom det. Och läs det själv massa gånger. Jag gick igenom mina fotnoter minst fem gånger. Zoomade in och kollade att alla hade samma storlek. 

Oj, men bra att vara noggrann. Tack Anna!

hej från Maike

januari 24, 2019

Inlägget postades i

Okategoriserade