Lagtext och rättighetsdeklaration – en värdegrund att stå på
Första veckan av en ny termin på lärarutbildningen börjar med en pang. Efter en kort introduktionsföreläsning om kursplan och terminsupplägg kommer vi snabbt in på veckans tema – likabehandling och skolans värdegrundsarbete. Under en genomgång av gällande lagar, barnkonventionen och Salamancadeklarationen vävs gruppdiskussioner och övningar in.
Att utmana normen
Vi blivande lärare utmanas att inte bara smälta ämnets stoff men också att se på oss själva med en kritisk blick. Vilka normer är det som råder i de klassrum vi har suttit i som elever, vikarie eller lärarpraktikant? När har vi blivit uppmärksammade på att en norm har överträtts – och hur kändes det?
Likabehandlingsuppdraget – en smärtsam process som aldrig tar slut?
Den djupaste sortens lärande är ofta en omvälvande process där man måste omvärdera sin verklighet och justera sin världsuppfattning. Det är en stundtals smärtsam process. Samma sak som vi nu går igenom ska vi som lärare handleda våra elever genom i skolans likabehandlingsuppdrag. Och som normkritisk pedagog måste man vara öppen själv; det är en lärandeprocess som aldrig tar slut. Lika bra att vänja sig vid det nu 🙂
/Amanda Morrill