Jordbävningens effekt på elevernas utbildning

När en naturkatastrof inträffar som det har gjort här där jag befinner mig – på en plats där det inte finns redan givna lösningar –  faller det mesta ihop. Nu har det gått tre veckor sedan jordbävningen inträffade här i Bukoba.

Jag gör alltså min praktik på Nyakato Secondary School, som drabbades hårt av skalvet. Elevernas sovsalar raserades vilket resulterade i att eleverna tog sina madrasser och sov under bar himmel.

I vanliga fall var det snart dags för ”mid-term holiday”, en veckas lov där eleverna får åka hem till sina familjer men där de flesta form 6-elever väljer att stanna på skolan för att studera. Detta beror på att de i vår ska sitta för nationella prov som avgör deras framtida studier på universitet osv. och därför känner att de vill stanna i en studievänlig miljö.

Malin 2

Många elever kommer från byar som är mer eller mindre icke-studiemotiverande, där det kanske inte finns någon annan som har studerat och därför inte ser tyngden i det och istället vill ha hjälp med sysslor i hemmet eller att eleven i fråga kanske spenderar all tid med att göra annat än att plugga.

Några dagar efter jordbävningen beslutades det att skolan skulle stänga och att samtliga elever skulle lämna skolan och åka hem. De som fick pengar skickade till sig åkte, andra väntade och tillslut gick staten in och betalade för de som inte hade råd till bussbiljett.

Sand och tegelsten till en blind man och hans familj.

Nyakato Secondary School är en stor statlig skola och känslan av att hela området var tomt på elever var konstig. En lärare sa att han aldrig varit med om att skolan varit helt och hållet tom på elever. När eleverna lämnat skolan började dagar med möten, planering och organisering. Det som bestäms är att eleverna ska skiftas till andra skolor. Form 6 ska alla samlas på Omumwani Secondary School och Form 5 skiftas till olika skolor runt om i regionen beroende på deras ämneskombination. Lärarna från Nyakato ska följa med till Omumwani.

I lördags, tre veckor senare, har eleverna fått informationen att de ska rapportera på sina nya skolor och att undervisningen ska tas vid på måndagen den 3 oktober 2016.

Sedan igår befinner jag mig i en ny skolmiljö, vilket är spännande då den är väldigt annorlunda mot de tidigare skolmiljöer jag har befunnit mig i här. Omumwani är liksom Nyakato en statlig skola, men dess skick är avsevärt sämre och skolan är mycket mindre vilket gör att elevernas undervisning inte har kunnat sättas igång fullt ut ännu.

Jag försökte mig på att ha en lektion idag, men min klass HKL sitter tillsammans med PCM och det blev väldigt rörigt. Så tills vidare får vi ha lite is i magen och vänta på att saker och ting får sin plats och att det blir lite mer organiserat. Men kort sagt går det verkligen att se att skolan och undervisningen har förändrats och påverkar elevernas möjlighet till utbildning och studiero. Inte enbart för att undervisningen har uteblivit i två veckor utan även för att eleverna måste anpassa sig till en ny miljö.

MALIN FORSLUND

oktober 4, 2016

En kommentar

1. carina argelius

Vilka utmaningar du hamnat i Malin, men det verkar som om du reder ut det mesta och lär dig massor på vägen. Regniga hälsningar från Lund!

Kommentarsfältet är stängt.