För er läsare som börjar tröttna på att höra om mig så kommer här goda nyheter! Denna vecka och nästa kommer ni få möta två andra lärarstudenter. Temat nu under ansökningsperioden är just vägen till universitetet och nu ska ni få möta Sarah och höra om hennes upplevelse av universitetslivet. Sarah, liksom jag, pluggar till lärare i engelska och historia. Sarah är en nära vän till mig och jag ser verkligen upp till hennes oupphörliga flit, kunnighet och stora hjärta.
Sarahs väg till lärarutbildningen har varit mycket rakare än min egen. Sarah valde att söka till lärarutbildningen direkt efter studenten och det var ett beslut som hon inte tvekade kring. Hon menar att eftersom hon visste att hon ville bli lärare så fanns det ingen tvekan om att söka direkt.
– Jag visste vad jag ville och jag har alltid varit ambitiös, så då var det lika bra att bara ”go get ’em”, säger Sarah med ett skratt.
För det var just i gymnasiet som Sarah fick upp intresset för att bli lärare och det var också där som hon bestämde sig för att det var det hon ville göra resten av livet. Sarah förklarar att hon alltid tyckt om skolan och trivts där. Delvis var det just det som fick henne att fundera på läraryrket, men det var också en annan starkare passion att lära ut som lockade. Vad som starkt speglas i hennes syn på sig som lärare är att just ge alla ungdomar chansen att lyckas. Med ett allvar i rösten och en växande glöd i blicken förklarar hon att alla unga förtjänar att nå sina mål och att alla ska få chansen att förstå att de kan.
– Jag skulle säga att min passion kommer från att jag vill hjälpa elever att fatta att de kan. Det är så många ungdomar och barn idag som inte tror att de kan någonting och skiter i det för att de inte får något stöd hemifrån eller från läraren. Då hoppas jag att jag kommer kunna hjälpa mina elever att nå sina mål, förklarar Sarah allvarligt.
Sarah menar att alla elever ska veta att de är bra och att de kan, att man ibland måste jobba för att nå sina mål, men att man kan komma i mål till slut.
När det kommer till valet av ämnen fanns det ingen tvekan. Sarahs ögon lyser ännu en gång upp när hon berättar om sin passion för sina ämnen, särskilt historia.
– Åh! Alltså jag har alltid varit en historienörd, sedan jag var jätteliten faktiskt!
Sarah berättar att det började med en passion för egyptisk historia och egyptisk mytologi. Historieintresset har fortsatt växa sig större under åren och när Sarah stod inför gymnasievalet var valet att söka till historieprogrammet i Lund helt naturligt. Under de tre åren på gymnasiet med passionerade lärare och mer kunskaper om olika sätta att se på och arbeta med historia växte intresset ytterligare. Just det stora intresset för historia menar Sarah också utgjorde en stor del i att hon valde att söka till lärarutbildningen och därför var det ingen tvekan om historia som ett av ämnena. Sarah berättar nästan lika passionerat om sitt val av förstaämne, engelska.
– Jag har alltid älskat engelska språket, kulturen och litteraturen. Det är helt underbart!
Det är alltså utan tvekan Sarahs passion och intressen som ledde henne till sina val av ämnen att undervisa i. Det råder heller ingen tvekan om att hon har en stark passion kring läraryrket. Men vad tycker hon egentligen om att plugga?
– Ehh…jag vet inte om det finns så mycket bra med att plugga, skrattar Sarah med skämtsam panik i blicken.
Men det är ändå tydligt att det finns mycket bra med studentlivet och att plugga till lärare.
– Om man ska välja några bra saker med att plugga är det väl att man utvecklar sina kunskaper och ibland kan man faktiskt känna sig lite smart, förklarar Sarah och skrattar.
Sarah beskriver hur det bästa med att plugga är just lärandet, men samtidigt också lärarna. Hon menar att särskilt lärarna i historia gör ämnet så intressant.
– Det finns så många duktiga lärare som delar med sig av sina expertområden, till exempel historiedidaktik, så det är jättekul att få olika perspektiv och tillvägagångssätt att möta historien på.
Utöver just ämneskunskaper säger Sarah att det roligaste är att det finns så mycket som kommer med studentlivet. Att få träffa vänner på föreläsningar eller att plugga ihop är bland det roligaste med att studera menar hon, men att man också kan göra annat som att gå på nation eller andra aktiviteter.
Att plugga just i Lund menar Sarah också känns särskilt bra. Hon menar att det är ett så gammalt universitet och att så många har passerat igenom under åren att om det inte vore ett bra universitet så hade det inte funnits kvar.
– Det är kvalificerade lärare som är experter på sina områden, man vet att det är bra grejer, ler Sarah.
Som slutkläm ger Sarah några tips till de som funderar på om de ska söka till lärarutbildningen eller ej. Hon menar att det viktigaste är att du fungerar bra med människor. Om du inte gör det så finns det nog andra yrken som passar dig bättre. Sarah menar också att du ska känna att du vill spendera hela livet med just detta.
– Om du känner att du kan spendera hela ditt yrkesliv med att hjälpa ungdomar att hitta rätt i livet, att hjälpa ungdomar att förstå att de är underbara precis som de är, bara att de behöver jobba lite hårdare för att nå det de vill och att det inte är omöjligt oavsett var de kommer ifrån eller vad de har för förutsättningar – då är läraryrket säkerligen rätt för dig. Så kör på!
Med de upplyftande orden vill jag avsluta veckans inlägg. Kanske har Sarahs berättelse inspirerat någon av er att ta ett steg mot läraryrket. Nästa vecka kommer ni att få möta en annan lärarstudent med en lite annorlunda väg.
Jeanette
Ps. Du som just nu är student på lärarutbildningen har väl inte glömt att göra din ansökan till vårens kurser? Och du som är intresserad av kompletterande pedagogisk utbildning har väl inte missat att du kan söka in till våren? Sista ansökningsdag är 15 oktober!