Daniel & Karls afrikanska äventyr, forsta inlagg

Hej,

Vi ar nu inne pa vecka tva i var praktik i Tanzania. Skolan ar belagd i byn Hekima, strax utanfor den snappet storre staden Bukoba, som ligger intill Lake Victoria.
Vi har bada tva borjat lara ut denna vecka och det har hittills varit ett sant noje!
Har jag glomt att namna att det ar en flickskola med 400 barn dar alla har pa sig liknande uniformer och rakat har? Nu har jag det iaf. Det var till en borjan svart att skilja dem att men man borjar lara sig mer och mer namn.
Det ar extremt intressant att vara har ur ett perspektiv for att se hur lektionerna skiljer sig at. For det forsta sa ar laroplanerna extremt styrda, extremt! I Engelskan sa star det infor varje lektion vad eleverna ska lara sig for vokabular t.ex. Sa lektionerna ar formade efter samma mall och struktur nar de lars ut. Jag (Daniel) har hanvisat ifran det, och forsokt att skapa egna lektioner pa mitt vis,

men jag har anda fatt anpassa mig lite och utga lite ifran deras laroplan. Tva av de tre lektionerna jag har hallt sa har jag last och analyserat poesi ifran Tanzania. Jag har aldrig varit nagot storre fan av att lasa poesi men jag har verkligen fattat tycke for de dikterna jag har last, lart ut och lyssnat pa nar jag har observerat larare!

Lararna har ar riktigt duktiga pa vad de gor och ar valdigt trevliga. Dock sa ar nagra larare valdigt harda mot eleverna och kanske skulle behova ta ett seminarie i positiv uppmuntran…
Jag och Karl bor i en liten gaststuga som i folkmun kallas for Kazinga, de serverar oss riktigt god afrikansk mat till middag som ofta bestar av: Kott, nagon slags bananrora och ris. Det brukar vara varierat med lite andra ratter ocksa men det ar i regel alltid riktigt fint krubb!

Mer specifika inlagg kommer framover, tills dess, lite bilder!

Usiku mwema, god natt!

Daniel & Charlie