Att få underkänt på en tenta

Inledningsvis kan bokstaven ’’U’’ på ens tenta kännas tungt och ta på krafterna. När det kommer till att man får underkänt på en tenta är detta på grund av två faktorer, antingen har man lagt ner blod, svett och tårar i studierna eller så har man bara gjort jobbet halvdant. Underkänt på en tenta behöver inte vara avgörande för ens utbildning men det kan kännas så. Det är viktigt att ta lärdom från sin underkända tenta, detta är något jag ska gå igenom i dagens inlägg samt vad som kan ha gått fel på vägen.

– Återkoppling

I princip alla tentor ger någon form av återkoppling eller feedback som motiverar underkännandet. Det är viktigt att förstå denna återkoppling för att kunna göra bättre ifrån sig inför sin omtenta. Se till att du förstår alla kommentarerna på din tenta, samla in frågor som dyker upp när du läser igenom dina kommentarer och boka in ett möte med din lärare för att få en helhetsbild. När detta är gjort kan man börja kartlägga vilka områden man behöver lägga mer tid på.

– Tala ut

Det allra viktigaste när man blir underkänd är att prata ut om det känns tungt, det spelar ingen roll om det är en kompis, en klasskamrat eller en professor. Att tala ut kan även hjälpa en att få ett nytt perspektiv på sin tenta, det är också viktigt att komma ihåg att man inte är den enda som får underkänt, man är inte den första och inte den sista i den aktuella kursen.

– Planera

Det är viktigt med en plan inför sin omtenta. När man genom feedback fått en helhetsbild av vilka områden man behöver studera på kan det vara bra att sätta sig ner och planera in när man ska sitta med det sagda ämnet. Det kan kännas svårt och stressigt i samband med alla andra kurser man läser men det lönar sig i längden. Det är inte värt att sitta bara en vecka innan. Genom att lägga upp en plan kan eventuella frågor dyka upp som man kan fråga sin lärare.

Avslutningsvis vill jag dela med mig av ett ordspråk, ’’Alla är vi barn i början’’. Alla är vi nybörjare på olika vis och alla har sin inlärningskurva. Det viktiga är att man har viljan till att vilja fortsätta utvecklas. Kom även ihåg att det är en del av inlärningen.

Ta hand om er, glöm inte att ge er själva en klapp för axeln för dem små sakerna i livet!

Med varma kramar

Sandra

oktober 6, 2021

2 comments

1. Robert Andersson

Så himla trevligt! Kommer följa denna fina blogg med intresse. Tack för positivt inslag på nätet!

2. lararstudent

Tack så mycket, vad kul att du tycker om innehållet Robert!
    Ha en fortsatt bra dag!

/Sandra