Att få ordning på vardagen

När man är student, kan man ibland känna att man sitter med näsan i antingen en bok, laptop eller bordsskiva. Att ha ett schema som man till cirka 80% kan, och är tvungen att planera på egen hand, är absolut lyxigt och att kunna sova till tolv eller att ha ett filmmaraton en onsdag är något jag uppskattar oerhört. Men med friheten att ta ledigt när du vill, kommer friheten att plugga när du vill. Med detta, kombinerat med ett konstant flöde av pluggmöjligheter, medföljer risken att plugg är det enda du gör. Jag vet inte, kanske finns det andra studenter där ute som är funtade lite annorlunda och kan göra utrymme för fritid och pauser, men för vissa andra (läs ”jag”) fungerar det inte riktigt så.

Något som jag har fått lära mig under de senaste åren som student är att det faktiskt finns fördelar med att inte plugga alla vakna timmar, alternativt hela nätterna. Däribland ett socialt liv, normal dygnsrytm och ledig tid. Jag må överdriva något, men jag har de senaste året insett jag mår mycket bättre när jag tar hand om mig själv och har både rutiner och variation. Båda dessa kan vara svåra att hålla fast vid med all frihet som kommer med studentlivet, särskilt under det senaste året med pandemi och allt vad det inneburit.

Så jag tänkte skriva ner lite saker som fått mig att hantera och balansera studentlivet lite bättre (läs ”inte bara plugga hela dagarna, men heller inte sluta plugga helt”), och att må lite bättre. Både som ett försök att hjälpa er som känner er lite vilse, men också mig själv, för just nu känner jag mig lite vilse i pluggandet.

1. Ha något att längta efter. Att ha något att längta efter, en ny hobby, en favoritplats, eller den där alldeles särskilda personen, är nog det bästa sättet att både få saker gjorda och att få en paus från allt det där jobbiga. Jag vet att åtminstone jag jobbar som bäst och blir klar som snabbast när jag har något jag längtar efter framför mig. Ibland kan det locka att bara göra det där man längtar efter direkt – varför vänta liksom? Men det kommer kännas så mycket bättre att göra det där roliga eller träffa den där speciella personen när du kan slappna av och känna att du inte har det där jobbiga flåsandes i din nacke. Har du något kul att hitta på eller längta efter så kommer du vilja göra annat än att plugga också. Jag lovar att det finns mycket roligare saker än att plugga.

2. Ha tråkiga saker att längta efter. Som nog de flesta kan relatera till, så får man ofta som mest gjort när man har något annat, lite jobbigare, att göra också. Det där skåpet ovanför städskrubben som du inte rört på två år behöver helt plötsligt organiseras och hade du inte ett recept på kanelbullar liggande som du alltid velat provbaka? Eller skulle det inte se bättre ut om din bokhylla var sorterad efter färg istället för i bokstavsordning? Bästa sättet att lura din hjärna att göra något du inte vill, plugga i det här fallet, är att komma på något du vill göra ännu mindre. Med lite tur kommer helt plötsligt plugga för att undvika den där andra, lite jobbigare grejen. Skämt åsido, men det fungerar faktiskt förvånansvärt bra att lura sin egna hjärna.

3. Ta hand om din knopp och kropp. Bland det tuffaste med att plugga på heltid är att det kanske inte verkar så ansträngande. Men att sitta hela dagarna och både ta in information och producera vettigt tal och skrift tar mycket på krafterna, särskilt i intensiva tentatider. Att ta pauser, äta ordentligt och komma ut i friska luften är inte bara viktigt för din kropp, men också för att du ska orka tänka. Dessutom, och jag trodde aldrig att jag skulle säga det, kan det vara hälsosamt att röra på kroppen lite då och då. Både för att vila hjärnan och för att röra på kroppen, vilket faktiskt kan hjälpa till att sparka igång hjärnan lite. Att äta ordentligt är också viktigt. Även om du kanske bara sitter ner vid en dator hela dagarna så kommer du behöva äta, för även hjärnan kräver energi. Dessutom kan lite snacks eller matlagning bli en trevligt paus i pluggandet. Ett ytterligare plus är att matlagning innebär disk, vilket är otroligt bra prokrastineringsmaterial.

4. Vila hjärnan. Utöver att ta hand om din hjärna behöver du också ta små pauser och vila den. Att vila hjärnan kan både betyda att låta den faktiskt vila och att aktivera den med något annat. Många studenter runt mig ser jag har plockat fram virknålar och stickor att sysselsätta sig med, vissa kanske läser en bok, och själv har jag plockat fram ett pussel, är på god väg att nå nivå 2000 på Homescapes och försöker åstadkomma de ultimata kanelbullarna. Om det är att aktivera hjärnan eller ej tål att diskuteras, men om det distraherar dig från tankar på plugg skulle jag säga att du är på rätt väg.

5. Hitta en studieteknik. Det kanske vettigaste och mest seriösa av mina tips är att hitta en bra studieteknik som fungerar för just dig. Kanske är du den som sätter dig ner direkt och gör klart uppgifterna så att du kan ta vara på din lediga tid, eller så gör du allt det där roliga och sen jobbar på som ett jehu med andan i halsen fram till deadline. Oavsett så förespråkar jag starkt att hitta sättet som fungerar bäst för din livsstil, för ditt lärande och för ditt mående. Dessutom, att som lärarstudenter prova olika studietekniker och hitta rätt studieteknik för just oss kan hjälpa oss att stötta våra framtida elever i deras studier.

Dessa punkter må vara relativt grundläggande, men de är saker som har hjälpt mig att ta mig genom terminerna på ett sätt som är hälsosamt för mig och som hjälper mig att klara kurserna med livet i behåll, särskilt under de senaste tre terminerna. Har ni några bra tips som hjälper er i vardagen så dela gärna med er av dem!

Ta hand om er där ute i höstrusket och ha en fortsatt bra vecka!

Jeanette

september 24, 2021