5 år, sammanfattade

För någon vecka sedan tog vi examen. Nu är vi helt klara med vår utbildning och i augusti ska jag börja jobba heltid som tysklärare på en skola utanför Malmö. Märkligt. Jobbsökandet, inlämning och opponering av uppsaten och examen hände ungefär samtidigt och nu, någon vecka senare, kanske jag börjar förstå. Jag ska försöka att inte vara världens klyscha men jag tycker ändå det känns rätt lämpligt med någon form av sammanfattning av mina år som lärarstudent. Jag börjar från början.

Det jag framförallt minns från det första året var letandet efter ett sammanhang. Allt var nytt och eftersom jag bodde i Lund men pluggade i Helsingborg kände jag mig ofta rätt delad. Ganska snabbt hittade jag ändå till Västgöta Nation och där tillbringade jag väldigt mycket tid. Framför allt i köket där vi lagade mat till sittningar, luncher och bruncher. Jag minns också de litteraturvetenskapliga kurserna och alla böcker vi fick läsa första terminen.

Norah och jag träffades första dagen på utbildningen och sedan dess har vi hängt ihop. En dag matchade vi. Gulligt.

År två slapp jag pendlingen till Helsingborg då jag började läsa mitt andraämne tyska i Lund. Jag kämpade med att förstå grammatiken och för att få åka på utbyte till Tyskland. De båda sakerna var rätt svåra att få till.

Men! Hösten i år tre åkte jag till Heidelberg och jag vill rekommendera varenda en på ämneslärarutbildningen att åka. Det är värt varje mejl och telefonsamtal man lägger tid på innan man kommer iväg. Jag lovar.

Heidelberg är en drömstad att plugga i en termin enligt mig.

När jag kom hem var det äntligen dags för praktikperiod ett. Det var nervösa veckor men det var en lättnad att komma ut och inse att man tycker det är kul att undervisa.

Under det fjärde och femte året har vi skrivit uppsatser, läst klart våra ämnen och några utbildningsvetenskapliga kurser och haft ytterligare tre praktikperioder. Tiden har gått så fort.

Examensdagen var så här fin.

TACK Lund för studentlivet och för alla nya vänner och tack ämneslärarutbildningen för att jag nu känner mig ganska redo att börja jobba som högstadielärare.

hej från Maike

juni 25, 2019