Del 3 – Första veckan med undervisning i Maputo

Då var det torsdag igen. Den här veckan har jag fått börja med att hålla lektioner. Jag ska under de kommande tre veckorna hålla i två områden för två olika grupper. Här på skolan används ordet grupp snarare än klass eftersom det låga elevantalet gör att flera årskurser går tillsammans – så kallad åldersintegrerad undervisning. I praktiken innebär det att en försöker anpassa undervisningen till merparten och kanske hittar extra uppgifter för dem som är på en annan nivå. Jag upplever att det för några är sporrande och för andra kanske ett hinder. Men den typen av problematik, alltså var en ska lägga nivån och utmaningen, finns ju i alla klassrum.

Grupperna väldigt små om man jämför med en typisk klass i Sverige. Här består grupperna av ungefär fem till tio elever. Det innebär att det finns väldigt mycket tid och utrymme att se och hjälpa eleverna. Det innebär också att de känner varandra väldigt bra och att det är ganska lätt att få igång ett samtal i klassen. Flera av eleverna här har föräldrar från olika länder och pratar flera olika språk. Det kan märkas i skrift och i talspråk. De har en känsla för svenska språket och kan ofta höra vad som är rätt/fel eller hur något stavas – ett viktigt verktyg att jobba med för att utveckla kunskaperna.

Jag ser fram emot helgen. Den förra spenderade jag på halvön Macaneta som ligger ett par mil utanför Maputo. Där var det sol och bad. Sightseeing och utflykter på helgerna är absolut en fördel med att vara iväg så här på praktiken.

12606931_1122150594464530_1333150232_nMacanetabeach

/Linnéa