VFU på Olympiaskolan – del 1

Efter lite drygt två månaders uppehåll från bloggen kunde jag inte hålla mig längre – livet som lärarstudent är alldeles för spännande för att inte låta berättas om!

Under hösten var det utbytesstudier på tapeterna, nu är det utbildningens första VFU-period (Verksamhetsförlagd utbildning, alltså praktik) som först får stå i fokus. Efter fem terminer fulla av teori hemma på högskolan har vi de senaste veckorna alltså fått chansen att pröva våra färdigheter ute i fältet. Och tro mig, jag är väldigt glad att ha såpass mycket kunskap med mig innan jag går ut, för man sätts verkligen på prov dagarna i ända. Men ack, så stimulerande det är!

I skrivande stund har jag bara en enda dag kvar av denna period, vilket förstås känns väldigt vemodigt. Under sammanlagt fyra veckor har jag getts chansen att få en ordentlig inblick i lärarnas vardag på gymnasiet Olympiaskolan i Helsingborg, med nästan allt vad det innebär. Min härliga handledare Eva, som undervisar i svenska och religionskunskap, har gjort allt hon kunnat för att visa mig åtminstone delar av den djungel av uppgifter och ansvar som yrket för med sig. För som lärare är det verkligen en hel massa olika grejer att tänka på om dagarna.

Förutom de enkla sysslorna, som att dricka kopiösa mängder kaffe (eller té, för den ohärdade) och lyssna på rövarhistorier i lärarrummet om rasterna, är vardagen full av händelser. Det är stress, skratt, svett och planering, men också elevsamtal, teknikstrul, rättande samt en och annan uppläxning av pratglada ungdomar som fyller ut tiden. Och då misstänker jag att vi ändå bara skrapat på ytan.

Men – måste jag bara säga i ett avslutande stycke – fördelarna med att arbeta som lärare är åtminstone i mina ögon så oerhört mycket större än de till synes ganska slitsamma baksidorna. Den stimulans, inspiration och glädje man får av att arbeta med det man finner extra intressant, och samtidigt befinna sig i en omåttligt social och utvecklande miljö är helt enkelt ovärderlig. Efter dessa fyra veckor förstår jag nu dessutom verkligen på riktigt vad man menar med att lärare är världens viktigaste yrke. Det ni!

februari 27, 2014

Gymnasieskola