två grafiska romaner, kära återseenden och en tyst läsesal

God fortsättning! Hoppas det nya året har börjat bra.

Klockan 7 imorse ringde klockan och efter en hastig grötfrukost fick jag mig en ännu hastigare promenad till stationen. På perrongen möttes jag inte bara av ett försenat tåg utan också av några sömniga kursare. Kärt återseende, i alla fall det sistnämnda! Vi är inne på vår sista kurs innan vi ska skriva examensarbete och dagens föreläsning handlade om kvantitativ metod. Att kursen ligger i anslutning till examensarbetet tycker jag mycket om eftersom vi redan nu kan tänka på t.ex. vilken metod som kan tänkas passa eller hur vi ska välja ut eventuella intervjukandidater.

Förutom föreläsning då? Jo. Jag tog tåget tillbaka till Lund, värmde min matlåda på bibblan och sen satt jag med näsan ner i kurslitteraturen ett tag. Vill tipsa om den tysta läsesalen på SOL (Språk- och litteraturcentrum), som är min bästa plats för att få saker gjorda. Idag var det lite svårt att fokusera på de kvantitativa metoderna. Kanske berodde det på att det var första dagen efter ledighet, kanske för att jag ville hem till mitt korridorsrum och läsa några böcker jag lånade på stadsbiblioteket.

Min kursare Elin och jag ska skriva vårt examensarbete om just grafiska romaner och hur svensklärare kan arbeta med dem i undervisningen. Men mer om det kommer i ett annat inlägg tänker jag. Jag har egentligen ingen koll på Tommi Parrish men såg bokomslaget som är så fint (!) och blev nyfiken. Nina Hemmingsson har jag läst tidigare och tror att det hade varit ett kul inslag i undervisningen i framtiden.

Hej från Maike

januari 8, 2019