Tips från lärarstudenter om hur man klarar sig som lärarstudent i den svenska skolan

Termin 2 av Kompletterande pedagogiskt utbildning har passerat mittpunkten, vilket betyder att jag har kommit exakt halvvägs genom programmet!

Mina klasskamrater och jag har nu kommit tillbaka från vår andra omgång verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med massor av spännande, ibland utmanande, och mestadels lärorika erfarenheter att dela med sig av. Men det kan vara svårt att navigera relationen mellan elever och handledare.

Tips till lärarstuderande

Här kommer några tips från mina kurskamrater i KPU efter sin andra omgång VFU:

”… be att få titta igenom undervisningsmaterialet innan själva VFUn, så man vet vad som väntas och på vilken nivå böckerna är”

”Mitt tips är att aldrig gå med på att vikariera under vfu-tiden utan att få betalt.”

“ Min är att inte gå in i diskussioner med eleverna när en konflikt uppstår. Och att inte ta deras gnällande personligt.”

”… våga säga ifrån om man anser att ens handledare har orimliga krav gällande lektioner”

Lycka till till alla mina med-lärarstuderande där ute på er VFU 🙂

Med vänlig hälsning/Amanda

december 3, 2019