Skola, utbildning och lärarskap – en allmän samhällsangelägenhet?

Utbildningsvetenskap: ett hett ämne

Till skillnad från andra ämnen som jag har läst tidigare, behandlas utbildningsvetenskap och utbildningsväsendet ofta i media. Inte konstigt kanske, eftersom det finns tiotusentals lärare och miljoner elever som varje dag stora delar av året tillbringar sin vardag i skolans värld. Bara under det dryga halvår jag läst hittills har flera fall och debatter med skolanknytning dykt upp i media. Några exempel:

Lärare: ett yrke under utveckling

Jag hade kunnat fortsätta. Och visst är det roligt att göra inträde i ett ämne och ett yrke där det finns ett stort samhällsintresse. Tyvärr har mycket av uppmärksamheten en negativ klang – vilket kan vara nedslående för någon som tar sitt första tentativa steg in i läraryrket. Men sen kommer jag på att de allra flesta debatter handlar om att utveckla, driva fram och förbättra förutsättningar för skolor, elever och lärare. Och visst är det härligt?

Att lyfta fram det positiva inom yrket

I denna blogg vill jag lyfta fram aktuella debatter och händelser med påverkan på läraryrket och lärarstuderande, och jag kommer säkerligen inte ha svårt att hitta material. Men jag vill ge särskild uppmärksamhet åt det positiva med ämnet och yrket. Det var, trots allt, inte en föreläsningssal full med trötta och uppgivna lärarstuderande som kom tillbaka efter första praktikperioden min första termin – tvärtom ett gäng studenter som hade hittat kraft och förnyat intresse från sina erfarenheter i fältet.

/Amanda Morrill

september 3, 2019