Hur väljer man egentligen uppsatsämne?

Nu är det inte ens två veckors praktik kvar. Två hektiska men lite vemodiga veckor. Efter (nästan) 20 veckor på samma skola känner man sig verkligen hemma, men snart är det slut på vardagslunken här och dags att börja arbeta heltid med examensarbetet. På utbildningen fick vi rådet att börja samla in data till examensarbetet redan under praktiken och jag är tacksam att jag följde det. Hittills har jag gjort sex intervjuer och det blir nog någon mer den här veckan. Det har faktiskt varit förvånansvärt enkelt att få lärare att ställa upp, mycket tack vare att jag är här på plats, tror jag. Lärarna har redan en aning om vem jag är och det är enkelt att hitta en ledig tid eftersom även jag är på plats på skolan varje dag.

Universitetsbiblioteket

Jag har valt att göra mitt examensarbete om svenska som andraspråk. Jag analyserar läroplanen och kommentarmaterialet som hör till med fokus på hur ämnena svenska som andraspråk och svenska skrivs fram. Mina intervjuer med lärare kompletterar undersökningen med ett mer verklighetsförankrat perspektiv. I mina intervjuer fokuserar jag på hur lärare upplever sva-ämnet i praktiken och vad de har för uppfattningar om uppdelningen i de två svenskämnena.

Universitetsbiblioteket

Idén fick jag förmodligen från många samtal i personalrummet. Det känns så bra att jag får skriva om något som jag själv är genuint nyfiken på. Hur fungerar detta egentligen? Vad skiljer egentligen en elev som läser svenska från en elev som läser svenska som andraspråk? Och vad skiljer ett sve-klassrum från ett sva-klassrum?

Det verkar som att många av mina kursare också har valt ämnen som är tydligt kopplade till lärares vardag, till exempel hur man kan arbeta med formativ bedömning eller digitala verktyg. Så om du saknar inspiration: utgå från ett behov du ser och undersök något som du själv och andra lärare förhoppningsvis kan dra nytta av i slutändan.

/Gabriella

mars 12, 2018