Lärarstudentbloggen

Här bloggar lärarstudenter om livet som student och framtidens skola

En dag i Suzhou 苏州

I söndags tog jag och några kompisar snabbtåget in till en närliggande stad i Kina som heter Suzhou. Staden kallas för Kinas Venedig och jag förstår absolut varför.

Vi möttes upp vid tågstationen där, surprise surprise, vi stod i en kö för att hämta våra biljetter, en annan kö för att gå igenom säkerhetskontroll, sen ytterligare en kö för att komma in till terminalen och en sista kö för att gå på tåget.

25 minuter senare var vi framme i Suzhou där vi möttes av sol, värme och en blandning av

moderna och traditionella byggnader. Vi tog en buss till Suzhous kända park ”The Humble Administrator’s Garden”. Vi gick runt och njöt av grönska och små dammar innan vi gick till en Suzhou restaurang och åt en massa god kinesisk mat. Det var också vid den restaurangen vi verkligen fick se Venedig-delen och det var verkligen vackert!

Vi började snacka om göra en ”boat tour” längs med floden och begav oss mot hamnen. Påväg dit stötte vi på en ”阿姨-auntie (En äldre dam/tant i Kina kallas för Ah-yi)” som sålde biljetter till precis en sådan båttur som vi ville ta. Normaltvätt skulle det kosta 100RMB (ca 130kr)/person menför någon anledning så behövde vi bara betala 100RMB totalt och vi var fem så det kostade bara 20/person. Vi blev sedan ledda till en random buss på en parkering och då började man tänka ”okej antingen blir det båttur eller så säger jag hejdå till mina njurar 😂”. Vi åkte som tur var ner till hamnen! Vad jag inte riktigt hade väntat mig var att vi skulle få en guide på köpet. En guide som inte var tyst en enda sekund. Jag har nog aldrig någonsin hört någon prata så snabbt, så mycket och framför allt så högt i en mikrofon förut. När vi gick av bussen trodde jag, naivt, att vi skulle slippa henne. Men nej, hon följde med på båtturen och pratade NON-STOP i 50 minuter. Den mysiga båtrundan blev helt plötsligt allt förutom mysig och fridfull. Jag försökte verkligen att njuta av den fina omgivningen och den vackra solnedgången men det var omöjligt att njuta på riktigt. När vi gick i hamn och lämnade båten kändes det precis som när man varit på en nattklubb en hel kväll där det spelats hög musik så att när man plötsligt möts av den tysta natten så känns det jättekonstigt i öronen. Precis så kändes det när hon äntligen slutade prata.

Resten av kvällen spenderade vi genom att promenera längs med floden i de fina (renoverade) grönområdena och de stora runda broarna som man ofta förknippar med Kina och Asien. Vi åt lite street food i form av en ”pannkaka” med lite grönsaker med stark sås, grillad majs och grillad sötpotatis innan vi tog tåget tillbaka till Shanghai.

Om ni någonsin är i Shanghai eller reser runt i Kina, så är Suzhou 苏州 definitivt värt att åka till! Ovanligt rent för att vara Kina, vacker natur och god mat!