Du får Lund på köpet

Vet ni vad något av det bästa jag tycker är med att gå i Helsingborg? Du får Lund på köpet. För som student vid Campus Helsingborg får du inte bara del av studentlivet i Helsingborg utan även i Lund. Idag tänkte jag berätta lite om Lund, hur jag kom dit och vad du kan hitta på där. Staden som du kanske tänker bo i och pendla till Helsingborg ifrån, eller så blir det staden du besöker ibland.

Jag kom till Lund i januari 2011, innan det hade bott i Oslo och jobbat efter studenten och kom sedan hem till Kristianstad. Väl hemma började jag söka lägenheter på Blocket i Lund. Jag skrev på säkert 50 annonser om att få vara inneboende eller bo i andrahand. Jag bodde tillräckligt nära Lund för att inte få förtur på några lägenheter och hade inga köpoäng (vilket man bara kan få om man är antagen till en kurs eller ett program.) Till slut fick jag napp. Jag delade en trea med en lite äldre tjej i ett och ett halvt år innan jag fick min egen lägenhet. En trea på Vildanden som jag delar med en tjej till. Där är vi nu ungefär.

Vildis
Ett av studentområdena i Lund – Vildanden.

Varför Lund?
Det finns är viss känsla i Lund, det är en gammal och mysig stad. Lund är en studentstad som andas studentanda och mycket är anpassat efter just oss studenter. Många caféer har studentpriser och t.ex. Cubus har alltid 20% rabatt för oss!

Det finns olika nationer som t.ex. Hallands eller Norrlands. Från början kom studenter från olika delar av Sverige och flyttade in i samma hus, så skapades nationer. Nu får vem som helst gå med i vilken nation de vill och gå på de olika aktiviteterna som de anordnar. Alla nationer har boende, pubar, sittningar och olika klubbar. Min favorit är schlagerklubben på Helsingkrona!

Lund har även många mysigt bibliotek där jag brukar sitta och plugga. Provade olika bibliotek ett tag och kom fram till att mina favoriter är UB och SOL. Värda att kolla in!

Baler, sittningar, tandem och karneval.. Det finns många traditioner i Lund i äkta studentanda. Tandem är ett stort engagemang där man åker upp i fulla bussar till Göteborg och därifrån tävlar de olika bussarna om vem som kan ta sig snabbast till Lund på en tandemcykel. De på bussarna hejar på och festar i bussarna och på diverse parkeringsplatser. Jag kommer berätta om sittningar och mycket annat en annan gång.

Photo 2013-04-06 14 01 05
Snygga hippes på vår förra sittning!

Det var allt för idag!
Avslutar med en bild från Helsingborgsfestivalen som var i helgen. I bakgrunden har ni kärnan, där ska ni samlas er första dag i skolan 🙂
Photo 2013-07-26 21 38 56

juli 29, 2013