Dina första veckor på Campus

Hej mina vänner!

Har ni tagit mina tips och sökt CSN och även börjat kolla på bostäder? Hoppas att ni hittar ett mysigt ställe att bo på.

Idag tänkte jag att vi skulle prata om era första veckor på Campus. Vi delar upp det i tre delar.

1. Nollningen.
Nollning i universitetsanda har ingenting med förnedring eller hemska lekar att göra. Campus Helsingborgs nollning handlar bara om att lära känna alla andra nollor, sina faddrar och att ha riktigt roligt tillsammans. Detta kalas börjar en vecka innan skolan och avslutas en vecka efter. Exempel på vad man gör är skattjakt, pubrunda, fest på stranden och såklart en avslutande sittning. En sittning är som en stor fest med trerätters middag, röda mattan, ett tema och dans hela natten lång. Detta är ett minne för livet så glöm inte att anmäla dig!

Katalogen: http://www.uvet.lu.se/fileadmin/files/lararutbildning/pdf/Nollningskatalog_2013_mindre.pdfNollning!

nollning2
Bilder från nollningen 2011 och 2012.

2. Ämnesläraraktiviteter.
När du är ledig från dina nollningsaktiviteter kommer vi att lägga vantarna på dig! Under introduktionen den 2 september kommer vi att umgås klassvis, sen kommer vi i samlad trupp att dra och tura! Det betyder att vi sitter på en färja som går mellan Helsingborg och Helsingör och dricker öl, snackar, umgås och om vädret tillåter solar på däck!

Vi kommer även ha aktiviteter den 6/9 och 13/9.
turning!
Några ämneslärarstudenter på förra årets turning!

3. Skolan.
Skolan är självklart huvudanledningen till att du är i Helsingborg. Du kan redan nu kolla in ditt preliminära schema och dina litteraturlistor på www.uvet.lu.se. De är dock inte 100% säkra än, men de brukar stämma rätt så bra. Mitt tips är att inte köpa allt för många böcker i förväg. Hör med din lärare vilka böcker i varje delkurs som är de viktigaste, och sen kanske låna resten. Skåne har många bra bibliotek!
UB
UB i Lund! Ett stort och vackert bibliotek.

Vi kommer även att ha rundturer på skolan och information om allt från tentor till vad en akademisk kvart är. Allt för att du ska komma in i universitetslivet så bra som möjligt!

Ett tips är att även om det är jätteroligt att vara med på allt, så måste i alla fall jag ta det lite lugnt. Tänk på att skolan kör igång även om det är nollning. Dock här lärarna lite förståelse för trötta och slitna studenter första veckan, men sen kör de igång på allvar 😉

Ha det bäst!

juli 18, 2013