Vi som skriver

Ämneslärarutbildning med inriktning mot årskurs 7-9. Ämnen: Samhällskunskap, historia, religionskunskap och svenska som andraspråk.

Josef Mineur, 25 år.

 

Min väg in i läraryrket startade med vikarietider på en högstadieskola och sedan var jag fast! Fem terminer in i ämneslärarutbildningen kan jag dock konstatera att mina ursprungliga drivkrafter, att arbeta med, hjälpa och stötta ungdomar i deras vardag, har kompletterats med ett starkt intresse för utbildningsteoretiska frågor som: vilken är skolans roll i samhället? Vilke

n bör skolans roll i samhället vara? Hur har detta förändrats över tid och vilka ideologiska grunder motiverar olika skolpolitiska OCH didaktiska ställningstaganden?

Det är viktigt att skilja mellan skolp

olitiska och didaktiska ställningstaganden även om de så klart påverkar varandra. Skolpolitiska ställningstaganden kan handla om varför vi borde slopa betygen eller varför systemet behöver förändras. Som lärare kan jag dock inte låta sådana ställningstaganden påverka min praktik eftersom styrdokumenten talar sitt (någorlunda) tydliga språk. Didaktiska ställningstaganden handlar däremot mer om hur jag som lärare kan jobba med det didaktiska frirum jag har i läraryrket och där kan och bör jag ha en god uppfattning om vilka värderingar som styr mina didaktiska val.

Om sådant, och annat spännande, pla

nerar jag att skriva inlägg här på bloggen och jag hoppas att det blir till läsglädje för alla besökare! Kommentera gärna och lägg dig i diskussionen!

Pred 12:12

Kompletterande pedagogisk utbildning. Ämnen spanska, svenska och svenska som andra språk.

Gabriella Hansson, 24 år.

Istället för den långa lärarutbildningen valde jag alternativet Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) efter att ha studerat spanska, svenska, svenska som andraspråk och litteraturvetenskap på Språk- och litteraturcentrum i Lund. Just nu är jag inne på min tredje och sista termin.

Innan jag började hade jag funderat ganska länge på att bli lärare och jag är glad över att det visade sig vara ännu roligare än vad jag trodde. Samtidigt är det ett utmanande jobb på flera plan, vilket gör att man utvecklas hela tiden.

Som lärare berörs man på ett naturligt sätt av aktuella frågor rörande skola, utbildning och samhälle som ständigt diskuteras. Jag skriver en del om sådana ämnen här på bloggen med en tydlig koppling till praktiken, eftersom jag just nu är ute på min sista VFU (Verksamhetsförlagd utbildning). Dessutom gör jag examensarbete denna termin, så det skriver jag också en del om här på bloggen.

 

Ämneslärarutbildning med inriktning mot gymnasieskolan. Ingång engelska och kinesiska.

Lynette Morgan, 25 år

Lynette heter jag och tillhör den allra första kullen (2 personer) som kommer att bli ämneslärare i engelska och kinesiska då Lunds universitet är första lärosätet i hela Sverige som erbjuder den utbildningen! Med en mamma från USA och sedan 7 år i Sydafrika är engelska ett språk som ligger nära hjärtat och är därmed ett självklart val för mig. Kinesiskan är väl det som de flesta blir mest chockade av att höra då jag egentligen inte har någon anknytning till Kina förutom att jag tyckte att det var ett häftigt och roligt språk.  Men med den position som Kina har i världen och med den framväxt landet har känns det väldigt aktuellt att lära ut detta spännande språk som ändå är det mest talade språket i hela världen. På min blogg:  www.nouw.com/onthemovewithlynette kommer ni att få hänga med mig till Shanghai där jag ska studera i ett halvår. En spännande resa där dagliga kulturchockar är ett faktum och inget är som här hemma!

 

Du är välkommen att kommentera på vår blogg men undvik ovårdat språk, personliga påhopp, spam, reklam, kränkande personuppgifter och upphovsrättsskyddat material. Kommentarerna modereras, så vi ber dig ha överseende med att det kan dröja något innan de dyker upp. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som bryter mot svensk lag eller som motverkar syftet med bloggen.

Kommentarer inaktiverade.