Varför jag är fackligt aktiv

För mig är det en självklarhet att vara med i facket under studietiden (och självklart även sen ute i arbetslivet.) I helgen var jag och fem andra studenter från Campus på en facklig engagerarkurs i Örebro tillsammans med andra lärarstudenter från hela Sverige.

Glada helsingborsstudenter byter tåg i Mjölby.

Jag fick gå på en vidareutbildning under helgen då jag varit aktiv i snart ett år (blev aktiv på motsvarande kurs förra året faktiskt). De andra fick gå en facklig grundkurs, diskutera kärnfrågor för facket gällande skolpolitiken och lära sig hur organisationen fungerar. Jag fick möte andra aktiva, prata om vilka aktiviteter man som lokalförening kan ha på skolorna, hur vi som lokalföreningar kan diva vissa frågor osv. Jag har med mig en mängd idéer där ifrån. Redan i höst kommer vi ha en gästföreläsning om konflikthantering i skolan, och en teaterworkshop. De andra kommer vi försöka förverkliga till vårterminen.

Vi bodde på hotel, och  det bjöds på fantastisk lunchbuffé.

Jag fick även sitta och prata med en fackligt aktiv lärare, som gav oss riktigt goda tipps inför framtida löneförhandling, ingångslön och hur man själv kan arbeta för att inte utsättas för arbetsbelastning när vi väl kommer ut på skolorna. Många riktigt goda tips som det är svårt att få på annat sätt än genom facket!

Genom att vara aktiv fackligt får man ta del av så många utbildningar och kurser, som lär en så mycket mer om de problem och konflikter man kan möte i vårt framtida arbete samt hur man kan förbereda sig eller arbeta med problemen när de uppstår. Denna kunskap är ovärderlig. Facket anordnar även många andra kurser som vi som framtida lärare har användning för. Under helgen fick vi både träffa en jurist som pratade om vilka lagar som gäller i skolan och dess miljö, med tips om vad man ska tänka på, samt en föreläsning om normkritik, även den med konkreta tips. Summan av kardemumman är att för mig är facket en självklar del av utbildningen för mig, så lärorikt och framförallt så viktigt.

Juristen som berättar om vad som är lärarens ansvar i skolan.

Vi brukar säga att den perfekta lärarutbildningen, som har med allt som en lärare behöver, skulle behöva vara mins 10 år. Så tyvärr kan vi inte få med allt på en 5-årig lärarutbildningen även om vår utbildning i sig är bra och fylld av intressanta moment. Därför tycket jag det är viktigt att ta chansen att vidareutbilda sig vid sidan om. En gästföreläsning här, en kurs där. Och framförallt är det viktigt när man kommer ut i arbetslivet att veta vad ens rättigheter är, och våga stå på sig. Det blir betydligt lättare om man sen tidigare både har god kontakt med facket. Och så är det ju så roligt också.

Maria, Emilia och Johanna hoppar av glädje.

oktober 16, 2013

En kommentar

1. Riktig Solidaritet

Alltid intressant att höra varför andra väljer att vara med i facket. Lycka till med din utbildning!

Kommentarsfältet är stängt.