Tips till nya studenter och vad du kan se fram emot

Nu är jag tillbaka i studerandeverkligheten efter påskledigheten och det betyder nytt blogginlägg! Denna gång om vad man kan tänka på som ny (ämneslärar)student i Lund, och lite mer om kår- och nationsverksamhet.

Som jag skrev i förra inlägget har jag haft stor nytta och glädje av att engagera mig i studentsociala organisationer, men nu tänkte jag lyfta fram några exempel på hur. När det kommer till nationer måste jag bara säga detta: i vilka andra sammanhang kan man vara med och skapa fantastiska evenemang med riktigt galna människor (på det bästa sättet!… oftast) – till det låga priset av några arbetstimmar här och där, samt lite svett och skoskav?

De underbaraste kvällarna är för många för att listas, men en som ligger mig extra varmt om hjärtat är när jag var med och planerade en temaklubb som kallades Teleportalen. Den här gången skulle vi ”teleporteras” till Paris. Vi i klubbkommitteen satt en kväll hos Klubbmästaren med en flaska rödvin och brainstormade fram att förutom sammetsdraperier, fiol- och dragspelsmusikanter, kulörta lyktor etc., skulle vi – för den där riktigt autentiska känslan –  bygga ett eget Eiffeltorn på vår innergård! Sagt och gjort, under de följande dagarna sågades och snickrades ett sex meter högt torn i trä med Frankrikes flagga på toppen. Hela nationshuset var delaktigt, inte minst vid dess spektakulära invigning. Klubben blev en succé, men vad skulle ske med den magnifika skapelsen efteråt? Enligt en källa ska några gamla nationsmedlemmar ha startat en budgivning, vilken slutade med att en lyckligt lottad individ fick en riktigt spektakulär trädgårdsprydnad…

Toksnickarna med sina favoritverktyg och tillhörande nationskepsar. Och så Eiffeltornet, förstås.

Kåren har också spelat stor roll för mig, men på ett lite annat sätt. Det har varit viss överlappning dock, för fester och andra event för lärarstudenter har anordnats av Utbildningsvetenskapliga studentrådet också, men det är inte den främsta uppgiften. Här har jag istället fått gå kurs i studenters rättigheter och haft en budget för att kunna fylla ut de luckor som vi tyckte att utbildningen hade. Efter vår första praktikperiod kände vi till exempel att det skulle vara väldigt nyttigt med lite mer kunskaper i konflikthantering, och generellt om hur man bemöter en grupp med (potentiellt i alla fall) stökiga elever. Då bestämde vi oss för att bjuda in en gästföreläsare för en kväll, och en hel teatergrupp för en halvdag med forumteateraktiga lärarövningar i realistiska klassrumssituationer. Extremt givande! Och nånting som inte hade varit möjligt utan kårorganisationen!

De härliga Dramalogerna från Halmstad som kom och workshopade med oss (och som verkligen kunde konsten att spela naturtrogna högstadieelever)!

Men innan du kan ta del av allt det här härliga kan det vara bra att tänka på några saker som ny student:

Viktigast av allt är det faktum att du behöver någonstans att bo! Ställ dig i alla köer – AFB, LKF, HSB och alla nationernas egna system. Tänk över hur du kan tänka dig att bo – är andrahandskontrakt, kollektiv eller inneboende något för dig? Rannsaka i så fall Blocket, Bopoolen, Facebook och alla andra ställen du kan komma på som har annonser för sådant.

Studiebidrag! Beroende på vad du har haft för ekonomi innan kan en, ärligt talat, relativt begränsad studentbudget kräva lite planering och justering av vanor. Spara gärna alla kvitton de första månaderna så att du får koll på dina utgifter, och prioritera sen därefter. Den där termosen med kaffe eller medhavda matlådan kan utgöra hela skillnaden mellan plus och minus på kontot i slutet av månaden! Det finns också många företag som erbjuder studentrabatter, så se till att få Mecenat och/eller Studentkort så tidigt som möjligt om du har tänkt göra många inköp (t.ex. till din nya bostad).

Slutligen – studierna. Förhoppningsvis får du innan terminen börjar tillgång till litteraturlista för den/de första kursen/erna du ska gå. Beroende på vilken pluggstil du har är det inte nödvändigt att köpa alla böcker, men se till att låna dem i god tid till dess att de ska användas. Bibliotekskort på både LU och MAH samt folkbiblioteken är bra, och trevligt, att ha. Se också till att kolla din studentmail och gå på alla introduktionsföreläsningar, för där får du supermycket information!

Efter att ha gjort en djupdykning i min plånbok kom jag fram till att de kort jag använder mest förutom legitimation och bankkort är dessa, så mitt tips är att införskaffa dem bums!

april 20, 2017