Time management – tid får du aldrig igen

Förra terminen hade vi en fantastisk lärare, en av de många fantastiska jag stött på under min utbildning ska tilläggas. Men vad han lyfte upp för oss var vikten att planera sin tid, framför allt sin studietid. Att prioritera saker efter vilket som är mest bråttom. När han tog upp det så tänkte jag nöjt ”Jo, men det där har jag koll på – jag planerar min tid!” Men, sakta men säkert insåg jag att vad jag tyckte var att planera min tid inte var i närheten av de möjligheter han presenterade. Det har synnerligen fungerat ändå under årens gång, men tack vara de tankar han väckte – ännu bättre nu! Så tack…….., du vet vem du är! Nu när jag arbetar som SI mentor kan jag inte poängtera det nog för de studenter jag springer på: Planera din tid och glöm inte att planera in trevliga saker också!

Hur gör du när du planerar din tid? Kalendern i mobilen? Per dag eller per vecka? Ett knep är att printa ut en månads kalender på ett blad och skriva in alla månadens inlämningar, inläsningar och vad de olika föreläsningarna ska beröra. Det skapar en överblick. Färger är också bra – markera efter prioritet. Knepen är många – det viktigaste är att man aktivt planerar. Se det så här: Din tidsbudget är precis lika värdefull, eller rättare sagt mer värdefull än din ”penga”budget. Pengar kan man alltid få nya, men tiden kommer aldrig igen.

oktober 22, 2014