Lärarstudentbloggen

Här bloggar lärarstudenter om livet som student och framtidens skola

Tillbaka från verkligheten

Hej!

Livet går på i 190 kilometer i timmen som vanligt och vi har gått in i den första vårmånaden. Jag fryser lika mycket som jag har gjort hela vintern men ordet vår klingar så vackert så jag kör på det. Jag har likt mina kollegor här på bloggen varit ute på min VFU. Därför tänkte jag delar med mig av tre lärdomar som jag fått under perioden. Jag älskar universitetslivet men praktiken var verkligen något annat! Det är ju detta jag vill göra, detta som jag brinner för och vill arbeta med!

Mina tre lärdomar.

1. Hur gör jag om klassen är stökig?
Jag upplevde det till en början svårt att få en klass att vara tyst och lyssna. Det räcker inte bara att vara entusiastisk och att älska sitt ämne, en lärarstudent måste också lära att hantera en klass. Jag har fått några bra knep som jag tänkte dela med mig av. Prova att säga till. Här är en fördel om du har lärt dig namnen på eleverna så du kan tilltala dem. Du kan också försöka att cirkulera i klassrummet för att komma närmare de som pratar om de till exempel sitter längst bak. Få ögonkontakt kan också räcka ibland för att de ska förstå. Viktigt är att själv veta sin gräns och om den är nådd att du vet hur du själv kommer att reagera. Detta är självklart omöjligt att veta under sin första VFU, men viktigt att betänka och fundera över. Jag testade under en lektion att bara bli helt knäpptyst. Det var en plåga för mig som osäker men till slut började eleverna tysta varandra och på så sätt kunde jag sen fortsätta lektionen. När man som färdig lärare sedan har en klass under ett helt läsår är det bra att i början av terminen diskutera med eleverna vad de tycker är rimliga regler. När de sedan inte efterföljs är det lättare att tycka på att reglerna sattes tillsammans och inte bara är något som jag som lärare hittat på.

2. Hjälp, tänk om jag inte får en fråga jag inte kan svara på?
Här måste läraren vara så pass säker i sig själv och kunna tänka att det inte gör någonting. Jag fick en fråga om första världskriget som jag inte kunde under min VFU och blev först helt skräckslagen. Nu kommer de ifrågasätta mitt kunnande och tappa förtroendte för mig, tänkte jag. Men jag valde att försöka vända på det och sa ungefär ”Gud vad spännande det där låter, jag har faktiskt ingen aning men det stämmer alldeles säkert.” Sedan bad jag eleven googla sitt påstående på sin i-pad och fick sedan läsa högt för klassen. Eleven kände då sig sedd och tyckte det var väldigt roligt att kunna bidra till undervisningen. Alla kan något och en lärare kan inte allt, det är viktigt att tänka att vi lärare bara är människor. Tänk vad tråkigt om vi var robotar!? Det blir också ett ökat samspel med eleverna om de känner att de även kan lära mig saker och inte bara tvärt om!

never forget
Såhär introducerade jag varför man ska kunna saker om första världskriget 🙂

3. Våga ändra i din lektionsplanering!
Min första lektion som jag fick hålla var jag otroligt bunden till mitt material som jag hade satt ihop. Jag var fast besluten om att jag skulle gå igenom allt och snabbt skulle det gå. Sedan sa min handledare att jag skulle försöka vara friare. Desto fler lektioner jag höll desto mer säker blev jag och vågade släppa. Strunt samma om jag inte hinner med allt jag tänk! Jag ska ge ett exempel. Vi pratade om första världskriget och det kom upp att Hitler varit soldat. Det märktes att intresset steg och en annan elev berättade att dennes släkting suttit i koncentrationsläger. Då gick vi över en stund till att prata om detta med paralleller och jämförelser med första världskriget. Eleverna hade så mycket att berätta och sken verkligen upp av att få delge sina historier. Så våga ändra i lektionsplaneringen, låt lektionen ta er dit den går!

Papperskorg220_1
Våga skota din lektionsplanering!

Detta var tre av mina erfarenheter från min VFU. Jag har verkligen haft så roligt på min praktik och längtar till nästa gång jag ska få komma ut!

Jag tänkte avsluta med lite information om våren!
Till studenter:
Sittning på Villan 4 april! Temat är tidsmaskin!
Årsmöte med U-rådet 13/3 16.00 där vi ska diskutera ny ordförande, mobbning, event, vad man som ny student behöver veta och vad vi i rådet ska fokusera på med mera!
Vi kommer även ha evenemang kring valborg och lundakarnevalen!

sittning
Jag och Amalia på förra sittningen. Så tjusiga!

Till er som funderar på att bli ämneslärarstudenter:
Först och främst, grattis! Ni är på väg att börja världens roligaste utbildning!
14 mars är det öppethus på Campus. Vi kommer informera om utbildningen och mycket mer. 15-17 är tiden.
15 april är sista dagen att ansöka om att börja plugga hos oss till hösten!
Håll koll på www.uvet.lu.se för mer info!

Ha det bäst!

mars 5, 2014

En kommentar

  1. http://modthesims.info/member.php?u=9864495

    Can you tell us more about this? I’d like too find
    out some additional information.

Kommentarsfältet är stängt.