Skolsystmet här är raka motsatsen

I skrivandes stund är dag 2 avklarad och en hel del kan sägas om den. Till och börja med är skolsystmet här raka motsatsen till vårt system hemma i Sverige. Detaljstyrning är bara förnamnet. Förutom att alla lektioner är planerade av staten så skriver de även proven samt kräver att lärana bokför exakt vad som planeras att undervisas innan själv undervisningen. De hävdar själva att de har ett kunskapsbaserat betygssystem, men betyget beror enbart på elevernas prestationer under prov. Frågorna som proven innehåller är faktabaserade och gjorda för att det ska vara lätt att sätta poäng, och höga poäng innebär ett högt betyg. Man behöver därav inte som lärare översätta elevprestationer till  några kunskapskrav.

Tanzania frukt

Tanzania skolaÅ andra sidan hyser elverna en mycket imponerande respekt gentemot lärarna. Som lärare på Hekima är hierarkin tydlig, elever ifrågasätter inget(!) och är alltid noga med att hälsa artigt samt tacka för föreläsningen.

Vi har fått många nya intryck och måste nu äta middag samt bearbeta allt vi har fått se, höra och ta del av idag. Allting går inte att få med i ett inlägg, men det kommer mer om ett par dagar! //Nerman Hopovac och John Steiner