Omtumlande start för Malin i Tanzania

Malin Forslund ska senare i höst göra sin VFU på Nyakato Seconday School och arbetar just nu med en NGO-organisation som hon själv har startat och ska bygga upp. Nu har Malin fått annat att tänka på, och här följer hennes beskrivning:

MAGNUS GRAHN (doktorand och lärare på LU-Uvet)

”Kaotiskt, människor skrek och grät i förtvivlan”

Som många av er vet så befinner jag mig just nu i Tanzania i en stad som heter Bukoba. I lördags drabbades området av en jordbävning som raserade stora delar av staden och skolan där jag praktiserar. I dagsläget har 17 personer omkommit och hundratals har skadats.

14-sept-9a

Det är bra under omständigheterna. Jag är ok, alla nära och kära här är ok. Många har fått sina hus förstörda. Igår var det kaotiskt, människor skrek och grät i förtvivlan. Många skadade. Tre av mina elever ligger på sjukhus. Saker och ting har lugnat ner sig idag. Två elever på grannskolan Ihungo Secondary har omkommit. Vi har haft besök av premiärministern här på Nyakato Secondary School. Rektorn försöker lugna eleverna. Hekima Girls’ Secondary School är ok förutom ett hus som har spruckit.

Mina elever sover ute för att deras dormitories är förstörda. Folk går runt med madrasser på gatorna för att hitta någonstans att sova. Usch. Förstår inte hur det här ska bli för de som hade så lite och nu ingenting.

MALIN FORSLUND

september 14, 2016