Mitt framtida yrke är min dröm!

Tre anledningar till att bli lärare

1. Vara förebild – meningsfullhet
Jag har alltid vetat att jag tycker om att prata inför människor. I trean skulle vi hålla föredrag om vars ett landskapsdjur i Sverige. Alla mina klasskompisar gick upp, gömde sig bakom pappret och skyndade sig tillbaka till sin bänk. Jag däremot var väldigt uppspelt men nervös. När jag kom upp framför klassen och började prata släppte nervositeten och min lärare fick be mig att avsluta flera gånger för jag tyckte att det var så kul. Hon har efteråt sagt att jag att  hon visste redan då att jag skulle bli lärare. Som lärare kan du påverka dina elever, inte på ett negativt sätt utan att få dem att våga tro på dig själva, tro på sin egen kraft och stryka. Få dem att våga ifrågasätta, vara kritiska och omvärdera eller pröva sina tankar. Som lärare ska du ha ämneskunskaper som du kan fånga eleverna med, men även ett genuint intresse för dina elever. Relationen mellan elev och lärare ser jag som väldigt viktig. Du kan bli en förebild, inspirationskälla och någon de kommer se upp till genom hela livet. Välj att tro på dina elever, visa dem uppmärksamhet och vänlighet! Då kommer de intressera sig för dina ämnen och kanske ha dig som just din förebild.

gymnasiet
Såhär såg jag och min bästa vän ut på gymnasiet. Vi hade så många otroligt duktiga och inspirerande lärare under våra tre år på Carl Adolf Agardh gymnasiet. Lärarna vi hade då är våra förebilder för livet!

2. Alltid olika dagar
Som lärare är inte den ena dagen den andra lik. Det finns alltid situationer att lösa, nya elever och uppgifter. Jag kan själv välja hur jag vill lägga upp min undervisning. Idag kanske jag vill testa på något nytt och se hur det funkar. Jag provade tex att jobba mycket med bilder under min senaste praktik. Det var väldigt uppskattat för eleverna såg bilderna framför sig på provet och mindes då vad jag gått igenom väldigt bra!

3. Dina favoritämnen
Du får ta dina två eller tre favoritämnen i skolan och hålla på med dem hela tiden! Hur roligt låter inte det? Jag som älskar svenska får götta ner mig i skönlitteratur, noveller och massor av andra texter. I historia köper jag roliga och inspirerande böcker om historiska misstag eller myter.

i LOVE history
Tänk att få hålla på med ditt favoritämne varje dag!

I morgon är det öppethus på Campus mellan 15-17. Välkomna!

mars 13, 2014