Kravet på lärarens kunskap är högre här än i västvärlden

Bukoba_TanzaniaEn vecka har nu gått sedan vi anlände till Hekima, och nu börjar vi förstå hur saker och ting fungerar i detta mycket natursköna land. Som vi tidigare skrev är det annorlunda från Sverige och det skolsystem vi är vana vid. Men nu när vi lärt känna personalen och eleverna inser vi att det mesta beror de byråkratiska bitarna. Varken eleverna eller personalen kan påverka det som staten kräver av dom. Men som vi vet finns det alltid tolkningsutrymme i lagar, styrdokument och system ;).

Efter en veckas iakttagelser är det tydligt att eleverna är minst lika duktiga som de svenska. Skillnaden är att de skolas till att veta rätt och fel, och att det inte existerar ett mellanting eller tolkningar. Även religionen (katolsk kristendom) får ta plats i undervisningen och stundtals blir det minst sagt intressant men även lite komiskt. Religion och vetenskap går nämligen inte alltid hand i hand.

Från och med måndag håller vi i våra egna lektioner och den största utmaningen som både jag och John står inför är väl brist på resurser. Hemma har vi datorer med allt vad det innebär, skrivare, kopiatorer, all möjlig litteratur etcetera. I Tanzania får man nöja sig med enstaka läroböcker och en blackboard. Kravet på lärare och deras ämneskunskaper är på så vis mycket högre och spelar en större roll, till skillnad från västvärldens skolsystem (se Synligt lärande av John Hattie för mer info).

BukobaI veckan har vi även åkt in till den närliggande staden Bukoba. Det tog cirka en kvart med taxi men vi behövde endast betala 10,000 shilling (runt 18 kronor). Staden i sig var väldigt liten – det är möjligt att gå runt hela och se allting på endast ett par timmar. Trots att området bestod till största del av små butiker eller stånd så köpte vi enbart lite kurslitteratur och ett par läslampor för strömlösa nätter. Som Europé i Tanzania behöver man vara väldigt noga med att pruta. Lokalbefolkningen kallar en för ”Muzungo” och fyrdubblar gärna alla priser.

Tanzania besöker Sverige
I morse åkte två av skolans anställda samt två elever till St. Petri skolan i Malmö, Sverige för att få sig några nya upplevelser. Det hölls en mässa för dem och på kvällen fick de två eleverna äta tillsammans med lärarstaben (vilket normalt inte sker). Det märktes att de var nervösa över att vara bland lärarna och pratade endast om man ställde direkta frågor till dem. Ingen av dem hade tidigare varit längre hemifrån än Uganda och vi tror att de nog kommer bli överraskade av hur diverse världen kan vara. Vi önskar hela delegationen ett stort lycka till och ser fram emot att få höra vad de tycker och tänker om Sverige och allt där hemma när de väl kommer tillbaka. /Nerman och John

Hekima Tanzania vt2016

maj 2, 2016