Goodmorning Sweden, and happy new week!

Jag måste erkänna att jag var trött när klockan ringde klockan 05.45 idag. Jag lyckades dra mig upp ur sängen och piggna till. Jag läste igenom mina anteckningar och förberedde mig inför att undervisa de första två lektionerna. Idag undervisade jag om Newtons rörelselagar, en perfekt start på dagen.

Den del av undervisningen som jag hittills har uppfattat som jobbigast är det stora gapet mellan kursplanen och kurslitteraturen. Enligt min handledare skulle detta gapet vara mycket mindre om eleverna skulle läsa  ”pure physics”. Skolan har istället valt hantera kursen på ett annat sätt, vilket innebär att eleverna parallell med de andra naturvetenskapliga ämnena läser fysikkursen under 2 år. Att följa kursplanen blir svårt och det blir väldigt många hopp fram och tillbaka mellan kapitlen.
Jag tycker om ordning och reda och försöker därför följa ordningen på kapitlen så gott som möjligt. Eftersom eleverna inför prov använder kurslitteraturen vill jag försöka skapa så lite förvirring som möjligt.
Dessutom kommer jag i fortsättningen försöka finna ett sätt att få eleverna att göra bra anteckningar under lektionstid. Idag upplevde jag det som att eleverna enbart antecknade när jag klart och tydligt sa till dom att anteckna.  Kombinationen mellan att ha dåliga anteckningar och samtidigt ha kurslitteratur som ej är strukturerad måste vara jobbigt, speciellt när eleverna ska förbereda  sig inför prov. Jag ska försöka förbättra detta inför kommande lektioner.

Glömde berätta; underbar helg. Mellan fredagen och måndagen finns älskade lördagen och söndagen. Läraryrket har ju den fördelen att man under helgen kan vara ledig och passa på att hitta på något annat. Det är viktigt att ta tillvara på dessa dagar.
För min del blev det återigen att köra runt och utforska ställen i utkanten av staden.

Efter 20 minuters klättring på lördagen nådde vi fram till ett vattenfall. Vattenfallet var väldigt undangömt och vi fick klättra och gå i vatten för att hitta dit. När vi väl kom fram släppte vi ner väskorna och hoppade in i vattnet. Vattnet var väldigt lugnt och inte alls lika kraftfull som det vi besökte förra veckan. Efter ca. 5 minuter började det strömma enormt mycket vatten från vattenfallet. Det tog inte mer än 2 sekunder för vattenfallet att gå från en fin stråle till att faktiskt bli farlig. Vi lyckades ta våra väskor och klättra högre upp för att komma undan vattnet. Vattnet fick med sig mina skor, men utöver fick vi med oss allt annat. Sakta men säkert hittade vi en stig som skulle kunna leda ner till huvudvägen.
10698668_10152371704933034_3960736168374725452_n

På lördagen besökte vi: