Att läsa eller inte läsa?

I dagens samhälle finns det så mycket som lockar mer än att läsa böcker. Tv- och dataspel, filmer, klipp på youtube och musik för att bara nämna något. Det går fort, mycket händer. En låt kan få dig på 3 minuter att komma in i sinnesstämning. Att bli helt uppfylld av glädje eller utmärglad av sorg. En film kan ta dig igenom ett längre händelseförlopp på några få timmar. Du kan få följa hela Benjamin Burtons liv, uppleva ett helt världskrig eller komma från verkligheten till Hogwarts. Ungdomar idag blir mer och mer rastlösa och enkelt uttråkade. Bara häromdagen hörde jag om en treåring som inte kollade på Bolibompa på SVT1 utan som tittade på sin pappas iPad och kunde spela förbi precis de avsnitt som hon inte ville se. Så fort det blev tråkigt så spolade hon.

935998_10151784146902620_2016828608_n
I mitt lilla bibliotek finns det mycket att välja mellan. Allt från Femtio nyanser, The Hobbit och Röda rummet.

Så, varför och hur ska vi då få barn och ungdomar att läsa? Jag tror såhär:

1. Du får en väldigt rik innehållsvärld som du själv bygger upp. En karaktär i en bok kan vara mycket skickligt beskriven men det är upp till läsaren att ge denne en gestaltning i sitt eget inre. Du övar alltså upp din fantasi.

2. Du fullföljer något. Barn och ungdomar behöver känna att de har uppnått saker och ting. Här är böcker ett bra exempel på hur elever i olika grader i sin läsutveckling kan känna sig stolta över den boken som de har tagit sig igenom. Någon kanske tog sig igenom Bert, en annan Dostojevskij. Det är resan i boken och stoltheten att nå sista sidan som är det fina.

3. Träna upp sin läsförmåga. Kanske inte roligaste argumentet för eleverna, men ändå något viktigt. Att läsa och kunna ta tills sig olika textmängder är en viktig del av högre studier och även inom arbetslivet underlättar det att ha läsvana.

4. Alla böcker räknas! Skit i fin eller ful litteratur. Hitta en bok som du tror passar elevens intressen. Sen att det inte är Austen eller Strindberg spelar enligt mig någon roll. Ge dem en deckare, fantasy, sci-fi eller en chic-lit. Visa dem att världen i en bok kan vara underhållande och helt oemotståndlig. Locka fram det.

5. Dela in läsningen i steg. Ett kapitel i veckan eller vad som passar bäst. För loggbok, både över innehållet och de egna tankarna och känslorna. Följ upp läsningsprocessen under dess gång.

6. Beröm!

Så svaret på inläggets överskrift blir självklart ”LÄSA!” 😀

Ps. Snart är det sittning! På fredag är det sista anmälningsdagen!
1394784_10151742662156889_144890063_n
Kram från en glad ordförande, som på bilden har lagat middag till sin underbara viceordförande Amalia!

november 10, 2013

Campus Helsingborg Historia Svenska