Att lära sig det lokala tugget

När jag bodde på Island för två år sedan (nya läsare uppmanas att gå tillbaka och läsa om det äventyret) hade jag flera månader på mig att studera språket. En massa andra roliga grejer kom i vägen, så jag plockade inte upp mer än grunderna plus en näve intressanta ord, som þjófnaður (stöld) och hjólreiðamaður (cyklist). Den här utlandsvändan, nu i Spanien, tänkte jag däremot göra en lite mer seriös insats, så varje onsdag pluggar jag spanska i 1,5 timme ihop med skolpersonal och föräldrar som behöver höja sina kunskaper lite. Passar språknörden inom mig alldeles utmärkt!

20151027_084714

Vad gäller mitt eget utlärande har mina handledare och jag hittat en bra balans mellan auskulterande och självständighet, precis som jag tycker det ska vara när man gör VFU. När jag inte sitter med och observerar under lektioner och möten får jag gott om tid att planera och hålla i lektioner både i svenska och i engelska. I svenskan får jag just nu äran att snacka litteratur från antiken och medeltiden, där bland annat de isländska sagorna får ta plats. I en engelskklass kollar vi den här veckan på just nu stekheta Cowspiracy, för att nästa vecka diskutera och skriva om klimatfrågor, ett område som alltid fungerar i undervisningen!

Tredje helgen i Spanien bjöd på tredje utflykten, den här gången till Málaga, som bara ligger drygt 40 minuter bort med tåg. För att hinna få ut en del av turistandet bodde jag på hostel en natt, vilket samtidigt gjorde vistelsen lite mer social. I min sovsal träffade jag på två glada britter som precis som jag skulle på fotbollsmatchen senare under kvällen och som precis som jag gärna laddar upp med dryck och sporttittande på närmsta pub (i det här fallet VM-semifinal i rugby mellan Nya Zeeland och Sydafrika). Ett något stillsammare turistande under helgen inkluderade medeltidsfort, Picasso-museum och mat-roulette på en saluhall. Det sistnämnda kallar jag så för att man på några barer i saluhallen kunde gå fram och peka på rätter som såg spännande ut, och så tillagades den vid behov och serverades direkt över disk tillsammans med ett litet glas öl. Ungefär en av de saker jag älskar mest att göra när jag är ute och reser. Alltså äta saker jag inte riktigt vet vad det är, men som ser för intressanta ut för att ignorera.

Tack så länge!

20151024_215325