2 tips till blivande historiestudenter!

Hej kära framtida studenter! Jag hoppas att ni är exalterade över terminsstarten men ändå riktigt njuter av sommaren till dess. Jag tänkte nu komma med två tips till er som kommer ha Historia som ingångsämne! Eller ni som kommer ha Historia som ert andraämne till hösten. Så lyssna nu noga.

Er första delkurs kommer sträcka sig från de första civilisationerna till ca 1350. Det är mycket, det kommer gå fort och det kommer bli jätte roligt! Men om man inte känner sig så bekant med de första civilisationerna och inte riktigt har en bild av vilka babylonierna och assyrierna var, eller inte känner till mer om gamla Egypten än att de hade faraoner och pyramider så kommer här ett tips som jag tror kan hjälpa er att riktigt lära känna denna tidsperiod och dess invånare.

Tips no.1

LÄS! Och i detta fallet läs Sinuhe Egyptiern av Mika Waltari. Det är en historisk roman som är tycker jag välskriven och underhållande, och handlar om egyptiern Sinuhe som växer upp i faraonernas Egypten och sedan reser runt i den antika världen. Berättelsen är baserad på Sinuhes berättelse vilket är en berättelse från Forntida Egypten och är ett av de främsta litterära verken bland forntida egyptisk litteratur. Så passa på nu innan terminen sätter igång och läs!

akh_3

Och funkar det som lärometod för dig så kan jag rekommendera att inför varje delkurs försöka läsa i alla fall någon historisk roman för att göra tidsperioden riktigt levande!

Tips no. 2

Om ni inte känner för att läsa Sinueh Egytiern, så har jag även ett andra ess i ärmen för att underlätta första delkursen för er. Spela Civilization! Framförallt är det Civilization V jag nu tänker på. Det är ett strategispel som går ut på att styra olika historiska civilisationer genom historiens lopp och vinna genom att ”stand the test of time”. Det är ett spel som ligger mig väldigt varmt och hjärtat då jag började spela det när jag var 9 och det följt med mig genom livet sen dess. Men om ni gillar datorspel, ta er lite tid och bekanta er med Civilization om ni inte redan gjort det. Det fantastiska med detta spela ut en historiestudents perspektiv är att varje civilisation man väljer att spela med har sina speciella egenskaper, som är grundade i deras historia, och representerade av en viktig ledare för denna civilisation, men en liten berättelse om denna person och civilisationens historia. Så om ni vill bekanta er med några av de stora personligheterna ut antiken så spela! Träffa bysantinska Theodora, Nebuchadnezzar II från Babylon eller varför inte Darius I av Persien.

theodora_byzantium

Självklart finns det fler spel som utspelar sig under tidsperioden ni kommer bekanta er med under första delkursen, och massor av böcker som utspelar sig under perioden. Passar inte just Sinuhe och Civilization er kanske ni kan hitta något liknande som faller er mer i smaken.

Poängen är att ta er lite tid innan terminen börjar och på ett roligt sätt närma er den period ni ska läsa om, så kommer det underlätta för er och göra första delkursen mer levande!

Lycka till!

juli 18, 2013

Andraämne Historia

En kommentar

1. Angela

Its difficult to find knowledgeable visigors with this topic, however, you seem like you know what you are talking about!
    Thanks

Kommentarsfältet är stängt.